نماد سایت وبلاگ شتابان هاست

تفاوت زبان برنامه نویسی و اسکریپت نویسی

تفاوت زبان برنامه نویسی و اسکریپت نویسی

بسیاری از مردم معمولاً تفاوت بین زبان های برنامه نویسی و زبان های اسکریپت نویسی را نمی دانند و این اصطلاحات را به جای یکدیگر استفاده می کنند. این دو ممکن است شبیه به نظر بیایند اما کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند. همه کسانی که می خواهند پای خود را در دنیای توسعه نرم افزار بگذارند، باید تفاوت زبان های برنامه نویسی و زبان های اسکریپت نویسی را بدانند. با این حال، تحولات اخیر در دنیای برنامه نویسی، مرز تمایز بین آنها را محو کرده است.

هر دو زبان برای توسعه نرم افزار استفاده می شوند. همه زبان های اسکریپت نویسی را می توان به عنوان زبان برنامه نویسی استفاده کرد اما برعکس این درست نیست. تفاوت اساسی بین آنها این است که زبان های اسکریپت کامپایل نمی شوند، بلکه تفسیر می شوند. قبل از ظهور زبان‌های اسکریپت نویسی، از زبان‌های برنامه‌نویسی برای توسعه نرم‌افزارهایی مانند Microsoft PowerPoint، Microsoft Excel، Internet Explorer و غیره استفاده می‌شد. اکنون اجازه دهید زبان اسکریپت نویسی و زبان های برنامه نویسی را با جزئیات درک کنیم و سپس به تفاوت های بین آنها خواهیم پرداخت. در ادامه با ما در شتابان هاست همراه باشید.

زبان اسکریپت نویسی چیست؟

زبان اسکریپت نویسی یک زبان برنامه نویسی است که به طور خاص برای محیط های runtime طراحی شده است. اجرای وظایف را خودکار می کند. آنها در مدیریت سیستم، توسعه وب، بازی ها و ایجاد افزونه ها استفاده می شوند. این زبان‌ها زبان‌های تفسیری هستند (مترجم دستورالعمل‌های نوشته شده در یک زبان برنامه‌ نویسی یا اسکریپت نویسی را مستقیماً اجرا می‌کند، بدون اینکه لازم باشد قبلاً در یک برنامه زبان ماشین کامپایل شده باشند)، و قابلیت‌های جدیدی را به برنامه‌ها می‌آورند. این زبان ها معمولا کوتاه و سریع هستند و از کد منبع یا بایت تفسیر می شوند. عمدتاً، زبان‌های اسکریپت، زبان‌های اوپن سورس هستند و تقریباً توسط هر پلتفرمی پشتیبانی می‌شوند، به این معنی که برای اجرای آن‌ها به هیچ نوع نرم‌افزار خاصی نیاز نیست، زیرا آنها مجموعه‌ای از دستورات هستند که بدون استفاده از کامپایلر اجرا می‌شوند.

بسته به هدف و شرایط شما، استفاده از زبان اسکریپت نویسی بهتر است. دو نوع اصلی زبان اسکریپت نویسی وجود دارد:

ویژگی های کلیدی زبان برنامه نویسی:

زبان برنامه نویسی چیست؟

یک زبان برنامه نویسی برای تعامل با رایانه ها برای توسعه بیشتر برای ساخت برنامه های دسکتاپ، وب سایت ها و برنامه های تلفن همراه استفاده می شود. این زبان مجموعه ای از دستورالعمل هایی است که برای دستیابی به یک هدف نوشته شده است. C، C++، Java، Python از جمله نمونه های زبان های برنامه نویسی هستند. زبان های برنامه نویسی معمولاً از دو جزء تشکیل شده اند – نحو (syntax) و معناشناسی (semantics). آنها برای پیاده سازی الگوریتم ها استفاده می شوند و رایانه ها را قادر به انجام اقدامات می کنند.

زبان های برنامه نویسی را می توان به سه دسته تقسیم کرد:

زبان های سطح بالا را می توان به موارد زیر تقسیم کرد:

ویژگی های کلیدی زبان های برنامه نویسی:

آیا زبان های اسکریپت نویسی و زبان های برنامه نویسی یکسان هستند؟

خیر، زبان های اسکریپت نویسی و زبان های برنامه نویسی یکسان نیستند. زبان های برنامه نویسی برای ساختن نرم افزارهای پیچیده ایجاد شدند، در حالی که زبان های اسکریپت نویسی برای کمک به زبان های برنامه نویسی ایجاد شدند. زبان های برنامه نویسی کامپایل می شوند در حالی که زبان های اسکریپت نویسی تفسیر می شوند. در بخش بعدی به تفاوت‌های بین زبان‌های برنامه‌ نویسی و زبان‌های اسکریپت نویسی خواهیم پرداخت.

تفاوت بین زبان اسکریپت نویسی و زبان برنامه نویسی:

بیایید اکنون به برخی از تفاوت های بین زبان های اسکریپت نویسی و زبان های برنامه نویسی نگاه کنیم. جدول زیر شامل برخی از ویژگی های متضاد بین این زبان ها است.

زبان برنامه نویسی زبان اسکریپت نویسی
زبان برنامه نویسی نوعی زبان کامپیوتری است که از مجموعه ای از دستورالعمل ها برای برقراری ارتباط با کامپیوترها تشکیل شده است. زبان اسکریپت نویسی نوعی زبان برنامه نویسی است که برای خودکارسازی اجرای عملیات در یک محیط runtime استفاده می شود.
اکثر زبان های برنامه نویسی کامپایل شده اند. ترجمه فقط یک بار وارد می شود، زمانی که منبع کامپایل می شود، پس از آن، فقط باید بارگذاری و اجرا شود. اکثر زبان های اسکریپت نویسی زبان تفسیری هستند. آنها باید هر بار که برنامه اجرا می شود تجزیه، تفسیر و اجرا شوند.
زبان های برنامه نویسی سنتی مبتنی بر زبان های سطح پایین هستند. زبان های اسکریپت معمولاً زبان های سطح بالا را ترجیح می دهند.
اجرای یک برنامه از زمان کامپایل شدن آنها زمان بیشتری می برد. اجرای یک اسکریپت زمان کمتری می برد زیرا اسکریپت ها معمولاً کوتاه هستند.
برای ایجاد یک برنامه یا نرم افزار جدید از ابتدا استفاده می شود. برای بهبود یک برنامه موجود یا خودکار کردن یک کار خاص استفاده می شود. یک زبان اسکریپت نویسی برای کنترل رفتار یک برنامه استفاده می شود.
اکثر زبان های برنامه نویسی معمولی در داده ها و کنترل انتزاع قوی تر هستند. زبان های اسکریپت به طور کلی بر توسعه پذیری و غنای عبارات تأکید دارند.
علاوه بر این، یک زبان برنامه نویسی به طور مستقل اجرا می شود. یک زبان برنامه نویسی در داخل یک برنامه والد اجرا می شود.
یک زبان برنامه نویسی معمولاً برای انجام یک کار خاص به خطوط کد زیادی نیاز دارد. یک زبان اسکریپت نویسی معمولاً برای انجام یک کار به خطوط کمتری نسبت به زبان های برنامه نویسی نیاز دارد.
زبان های برنامه نویسی هزینه های نگهداری بالایی دارند. زبان های اسکریپت معمولا هزینه نگهداری پایینی دارند.
زبان های برنامه نویسی فایل های exe. را تولید می کنند. زبان های اسکریپت فایل های exe. را ایجاد نمی کنند.
طراحی رابط کاربری و طراحی گرافیکی اغلب تا حدی توسط زبان های برنامه نویسی پشتیبانی می شود. طراحی رابط کاربری، انواع داده ها و طراحی گرافیکی همگی به زبان های اسکریپت کمک زیادی می کنند.
زبان های برنامه نویسی به گونه ای طراحی شده اند که توسعه نرم افزار کامل را آسان تر کنند. زبان‌های اسکریپت برای کمک به زبان‌های برنامه‌نویسی و آسان‌تر و سریع‌تر کردن کدنویسی استفاده می‌شوند. آنها معمولا برای پروژه های باز و توسعه وب استفاده می شوند.
توسعه کد زبان برنامه نویسی به زمان بیشتری نیاز دارد زیرا باید کد بیشتری نوشته شود (در بیشتر موارد). زبان‌های اسکریپت زمان کمتری برای کدنویسی می‌گیرند، زیرا خطوط کمتری (در بیشتر موارد) کد باید نوشته شود.
زبان های برنامه نویسی خود قابل اجرا هستند. زبان های اسکریپت به یک میزبان نیاز دارند.
همه زبان های برنامه نویسی زبان اسکریپت نویسی نیستند. همه زبان های برنامه نویسی زبان برنامه نویسی هستند.
به عنوان مثال می توان به C، C++، Java، Python و غیره اشاره کرد. به عنوان مثال می توان به Perl، PHP، JavaScript و غیره اشاره کرد.

جمع بندی:

بنابراین نتیجه می گیریم که فرآیند اجرا و محیط تفاوت های اساسی بین زبان های برنامه نویسی و زبان های اسکریپت نویسی هستند. زبان‌های اسکریپت را می‌توان به‌عنوان پسوند برنامه‌های موجود (نوشته شده در یک زبان برنامه‌نویسی) توصیف کرد. اکثر برنامه ها و نرم افزارها به زبان های برنامه نویسی نوشته شده اند، اگرچه عملکرد با استفاده از زبان های اسکریپت نویسی تعریف می شود. در حالی که زبان‌های برنامه‌نویسی برای توسعه برنامه‌ها و نرم‌افزارها از ابتدا استفاده می‌شوند، زبان‌های اسکریپت نویسی برای گنجاندن قابلیت‌های اضافی در برنامه استفاده می‌شوند. تقاضای رو به رشد صفحات وب و برنامه های پویا تقاضا برای زبان های اسکریپت نویسی را تشدید کرده است و نیاز به ساختارهای برنامه نویسی سنتی برای ساخت محصولات نرم افزاری پیچیده هرگز از بین نخواهد رفت. زبان های اسکریپت نویسی ساختارهای زیبایی هستند که بر پایه زبان های برنامه نویسی هستند. هر دو زبان مجموعه ای از مزایا و معایب خاص خود را دارند و قرار است مکمل یکدیگر باشند.

سوالات متداول:

بله. SQL یک زبان نسل چهارم است، به این معنی که یک زبان اسکریپت نویسی است که نیازی به کامپایل ندارد. SQL، مانند بسیاری از زبان های نسل چهارم، استفاده از مترجم را به جای کامپایلر ضروری می کند.

خیر، اسکریپت نویسی سخت تر از برنامه نویسی نیست. در واقع، یادگیری و استفاده از یک زبان اسکریپت نویسی آسان تر از یک زبان برنامه نویسی است.

تقریباً همه زبان های اسکریپت نویسی به راحتی قابل یادگیری هستند. جاوا اسکریپت و پی اچ پی از ساده ترین زبان های اسکریپت نویسی هستند.

نه. HTML یک زبان اسکریپت نویسی نیست. این یک زبان نشانه گذاری است که برای طراحی اسناد برای نمایش در مرورگرهای وب استفاده می شود.

زبان اسکریپت نویسی یک زبان برنامه نویسی است که به جای کامپایلر از یک مفسر برای اجرای وظایف در یک محیط runtime منحصر به فرد استفاده می کند. آنها معمولا کوتاه و سریع هستند و از کد منبع یا بایت تفسیر می شوند.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد، اگر سوالی در رابطه با این مقاله داشتید خوشحال میشویم پاسخگوی شما باشیم.

ما را در شتابان هاست دنبال کنید.

خروج از نسخه موبایل