نماد سایت وبلاگ شتابان هاست

MariaDB چیست؟

MariaDB یک سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه ای منبع باز (DBMS) است که یک جایگزین قطره ای سازگار برای فناوری داده های MySQL است که به طور گسترده استفاده می شود. این برنامه به عنوان یک فورک نرم افزاری از MySQL توسط توسعه دهندگان ایجاد شده است که در ساخت بانک اطلاعاتی اصلی نقش اصلی را ایفا کرده اند. آنها این نرم افزار را در سال ۲۰۰۹ در پاسخ به کسب اوراكل MySQL از Oracle Corp ابداع كردند.

در ادامه با ما در شتابان هاست همراه باشید.

MariaDB چیست؟

مبتنی بر SQL است و از پردازش داده ها به سبک ACID با ذاتیت ، ثبات ، انزوا و دوام برای معاملات پشتیبانی می کند. در میان سایر ویژگی ها ، این بانک اطلاعاتی همچنین از API های JSON ، تکثیر داده های موازی و موتورهای ذخیره سازی چندگانه ، از جمله InnoDB ، MyRocks ، Spider ، Aria ، TokuDB ، Cassandra و MariaDB ColumnStore پشتیبانی می کند.

بخش اعظم کار توسعه در پایگاه داده منبع باز بر دستیابی به برابری ویژگی بین MariaDB و MySQL متمرکز شده است. MariaDB Corp. ، محرک اصلی MariaDB ، می گوید که پایگاه داده “برای کلیه اهداف عملی” با MySQL سازگار است. در نتیجه ، اکثر کاربران می توانند به سادگی با حذف MySQL و نصب MariaDB در جای خود ، بین این دو فناوری جابجا شوند.

با این وجود ، بین نسخه های مربوط به پایگاه داده ها ناسازگاری وجود دارد. به عنوان مثال ، در نسخه ۱۰٫۱ و بالاتر ، این نرم افزار داده های JSON را با فرمت متفاوت از MySQL 5.7 ذخیره می کند. برای جبران ، کاربرانی که به دنبال تکرار ستون های اشیاء JSON از MySQL به MariaDB هستند ، باید یا آنها را به فرمت مورد استفاده توسط دومی تبدیل کنند یا از طریق SQL کارهای تکراری مبتنی بر بیانیه را اجرا کنند.

MariaDB Corp. ، مستقر در اسپو ، فنلاند ، با دفتر مرکزی ایالات متحده در Menlo Park ، کالیفرنیا ، نسخه تجاری MariaDB را به صورت اشتراکی به همراه محصولات مکمل و مجموعه ای از خدمات آموزشی ، مدیریت از راه دور و مهاجرت ارائه می دهد. با این حال ، کد منبع پایگاه داده توسط بنیاد MariaDB نگهداری می شود ، گروهی که در سال ۲۰۱۲ برای حفظ ماهیت منبع آزاد نرم افزار ایجاد شده است.

ریشه ها و نسخه های MariaDB:

زمینه ساز تلاش MariaDB نارضایتی از طرف توسعه دهندگان اولیه MySQL از تحول آن بانک اطلاعاتی است که تحت سرپرستی اوراکل وارد شد وقتی که رهبر بازار پایگاه داده خرید خود را از شرکت Sun Microsystems Sun در اوایل سال ۲۰۱۰ ، نه ماه پس از اعلام معامله انجام داد.

توسعه MariaDB توسط مایکل “مونت” Widenius هدایت شد ، وی همچنین توسعه دهنده اصلی MySQL و بنیانگذار MySQL AB بود ، فروشنده ای که Sun در سال ۲۰۰۸ خریداری کرد. پس از ترک Sun در اوایل سال ۲۰۰۹ ، وی و چند همکار شروع به کار کردند. موتور ذخیره سازی MySQL که خیلی زود وارد MariaDB شد ، که نام او را کوچکترین دختر Widenius گذاشت. او همچنین یک شرکت جدید را تشکیل داد که با یک مشاغل مشاوره بانک اطلاعاتی ادغام شد تا آنچه را که در نهایت با نام MariaDB Corp شناخته شد ، ایجاد کند.

اولین نسخه MariaDB ، معروف به نسخه ۵٫۱ ، در اوایل سال ۲۰۱۰ برای مصارف تولید در دسترس قرار گرفت. نسخه های ۵٫۲ ، ۵٫۳ و ۵٫۵ به دنبال آن رسید ، و سپس MariaDB 10.0 در سال ۲۰۱۴ منتشر شد. اعداد بعد از شماره های MySQL الگوبرداری شدند.

MariaDB 10.1 و ۱۰٫۲ به ترتیب در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ بدست آمدند. نسخه ۱۰٫۲ که از ژانویه ۲۰۱۸ به نسخه ۱۰٫۲٫۱۲ رسیده بود ، از InnoDB به عنوان موتور ذخیره سازی پیش فرض بهره می برد و ویژگی های جدید شامل یک نوع داده JSON است که برای تقویت روابط با MySQL در JSON طراحی شده است. MariaDB 10.3 در رده بعدی قرار دارد که در نسخه های آلفا و بتا در سال ۲۰۱۷ عرضه شد.

اجرا و مجوز MariaDB:

این نرم افزار بر روی سیستم عامل های ویندوز ، لینوکس و macOS اجرا می شود. این در سیستم عامل های سخت افزاری Intel و IBM Power8 در دسترس است و به عنوان سرویس در چندین سیستم عامل ابری اجرا می شود. زبانهای برنامه نویسی پشتیبانی شده شامل C ++ ، C # ، Java ، Python و سایر موارد است.

پیاده سازی کلاستر مبتنی بر لینوکس MariaDB Galera نیز برای ارائه گزینه کلاستری چند مستر همزمان برای کاربران MariaDB تهیه شده است. با این حال ، API که پایگاه داده را به Galera Cluster ، یکی دیگر از فناوری منبع باز متصل می کند ، به طور پیش فرض در MariaDB با انتشار ۱۰٫۱ شروع می شود و نیاز به بارگیری کلاستر جداگانه را برطرف می کند.

برخی نکات دیگر:

MariaDB به صورت نرم افزار منبع باز تحت نسخه ۲ مجوز عمومی GNU (GPL) ارائه می شود ، همانند موتور MariaDB ColumnStore ، که برای استفاده در برنامه های بزرگ داده طراحی شده است. MariaDB Corp همچنین یک فن آوری پروکسی پایگاه داده به نام MaxScale ارائه می دهد که اجازه می دهد پرس و جو در چندین سرور MariaDB تقسیم شود. این تحت مجوز Business Source ایجاد شده توسط این شرکت است که قیمت آن را برای MaxScale در استقرار با بیش از سه سرور شارژ می کند ، اگرچه نسخه های این نرم افزار قرار است ظرف چهار سال از انتشار به منبع آزاد از طریق GPL انتقال یابد.

مانند سایر فن آوری های منبع باز RDBMS ، مانند PostgreSQL و Firebird ، هر دو به عنوان گزینه های کم هزینه تر برای پایگاه داده های اصلی Oracle ، Microsoft SQL Server و IBM DB2 استفاده کرده اند. برنامه های وب و ابر شاهد استفاده قابل توجهی از پایگاه های داده منبع باز هستند. به طور خاص ، MariaDB در ترکیب های مختلف نرم افزار منبع باز ، از جمله چارچوب OpenStack ، در بین کاربران سایر مؤلفه ها پیروز شده است. در میان کاربران MariaDB می توان ویکی پدیا ، فیس بوک و گوگل و همچنین DBS Bank مستقر در سنگاپور و انستیتوی سنجش سلامت و ارزیابی در سیاتل نام برد.

امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

ما را در شتابان هاست دنبال کنید.

خروج از نسخه موبایل