نماد سایت وبلاگ شتابان هاست

نحوه نصب سرور Xrdp (ریموت دسکتاپ) در CentOS 8

نحوه نصب سرور Xrdp (ریموت دسکتاپ) در CentOS 8

Xrdp یک نرم افزار اپن سورس پروتکل ریموت دسکتاپ ماکروسافت (RDP) است که به شما امکان می دهد به صورت گرافیکی یک سیستم را به صورت ریموت کنترل کنید. با استفاده از RDP می توانید به صورت ریموت وارد دستگاه شوید، مثل اینکه در یک دستگاه local به سیستم وارد شده اید. در این آموزش با همراه باشید تا شما عزیزان را با نحوه نصب و کانفیگ سرور Xrdp در CentOS 8 آشنا کنیم. اگر گزینه جایگزین اپن سورس را ترجیح می دهید ، VNC را بررسی کنید.

نصب محیط دسکتاپ :

به طور کلی، سرورهای Linux محیط دسکتاپ نصب نمی کنند. اگر دستگاهی که می خواهید به آن متصل شوید دارای GUI نیست، اولین مرحله نصب آن است. در غیر این صورت، از این مرحله صرف نظر کنید. Gnome محیط پیش فرض دسکتاپ در CentOS 8 است. برای نصب Gnome بر روی دستگاه ریموت، دستور زیر را اجرا کنید:

sudo dnf groupinstall "Server with GUI"

بسته به سیستم شما، دانلود و نصب بسته های Gnome و پیش نیازها ممکن است مدتی طول بکشد.

نصب Xrdp :

Xrdp در مخزن نرم افزار EPEL موجود است. اگر EPEL در سیستم شما فعال نیست، با تایپ کردن دستور زیر آن را فعال کنید:

sudo dnf install epel-release

بسته Xrdp را نصب کنید:

sudo dnf install xrdp

هنگامی که مراحل نصب به پایان رسید، سرویس Xrdp را شروع کرده و آن را با بوت کردن فعال کنید:

sudo systemctl enable xrdp --now

با تایپ کردن می توانید تأیید کنید که Xrdp در حال اجرا است:

sudo systemctl status xrdp

خروجی چیزی شبیه به دستور زیر خواهد بود:

 xrdp.service - xrdp daemon
   Loaded: loaded (/usr/lib/systemd/system/xrdp.service; enabled; vendor preset: disabled)
   Active: active (running) since Sun 2020-02-02 18:30:43 UTC; 11s ago
  ...

کانفیگ Xrdp :

فایل های کانفیگ Xrdp در دایرکتوری / etc / xrdp قرار دارند. برای اتصالات پایه Xrdp، فقط باید Xrdp را برای استفاده از Gnome تنظیم کنید. فایل کانفیگ اصلی xrdp.ini نام دارد. هر زمان که در فایل کانفیگ تغییری ایجاد کردید، باید سرویس Xrdp را مجدداً راه اندازی کنید:

sudo systemctl restart xrdp

Xrdp برای راه اندازی X session از فایل startwm.sh استفاده می کند. اگر می خواهید از دسکتاپ X Window دیگری استفاده کنید، این فایل را ویرایش کنید.

کانفیگ فایروال :

به طور پیش فرض، Xrdp در پورت ۳۳۸۹ در تمام شبکه ها فعال است. اگر روی دستگاه CentOS خود فایروال اجرا می کنید (که باید همیشه آن را انجام دهید)، باید یک قانون برای اضافه کردن ترافیک در پورت Xrdp اضافه کنید. ممکن است بخواهید فقط از یک آدرس IP خاص یا محدوده IP دسترسی به سرور Xrdp داشته باشید. به عنوان مثال، برای اجازه دادن به اتصالات فقط از ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۰/۲۴، دستورات زیر را وارد کنید:

sudo firewall-cmd --new-zone=xrdp --permanentsudo firewall-cmd --zone=xrdp --add-port=3389/tcp --permanentsudo firewall-cmd --zone=xrdp --add-source=192.168.1.0/24 --permanentsudo firewall-cmd --reload

برای آزاد کردن پورت ۳۳۸۹ در فایروال از دستور زیر استفاده کنید:

sudo firewall-cmd --add-port=3389/tcp --permanentsudo firewall-cmd --reload
برای افزایش امنیت، می توانید Xrdp را تنظیم کنید که فقط در localhost فراخوانی شود و یک تونل SSH ایجاد کند که با اطمینان از ترافیک دستگاه local شما در پورت ۳۳۸۹ به سرور همان پورت عبور کند. گزینه امن دیگر، نصب OpenVPN و اتصال به سرور Rdp از طریق شبکه خصوصی است.

اتصال به سرور Xrdp :

اکنون که سرور Xrdp کانفیگ شده است، زمان  آن رسیده است که سرویس گیرنده local Xrdp خود را باز کرده و به سیستم ریموت CentOS 8 متصل شوید. کاربران ویندوز می توانند از سرویس گیرنده پیش فرض RDP استفاده کنند. نرم افزار Remote Desktop را باز کنید. در قسمت “Computer”، آدرس IP سرور را تایپ کرده و روی “Connect” کلیک کنید:

در صفحه ورود، نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید و بر روی “OK” کلیک کنید:

پس از ورود به سیستم، باید دسکتاپ Gnome پیش فرض را مشاهده کنید. باید چیزی شبیه به تصویر زیر باشد:

اکنون می توانید با استفاده از صفحه کلید و ماوس خود، کار با دسکتاپ سرور خود را شروع کنید. اگر از macOS استفاده می کنید، می توانید برنامه Microsoft Remote Desktop را از فروشگاه Mac App  نصب کنید. کاربران لینوکس می توانند از یک سرویس گیرنده RDP مانند Remmina یا Vinagre استفاده کنند.

جمع بندی :

نصب سرور Xrdp به شما امکان می دهد تا از طریق یک رابط گرافیکی آسان برای استفاده، سرور CentOS 8 خود را از طریق دستگاه دسکتاپ local خود مدیریت کنید.

امیدواریم مطالب مورد پسند بوده و از آن بهره لازم را برده باشید. خوشحال میشویم نظرات و سوالات خود را در قسمت دیدگاه به اشتراک بگذارید و ما را در شتابان هاست همراهی کنید.😊

خروج از نسخه موبایل