نماد سایت وبلاگ شتابان هاست

MongoDB چیست؟

MongoDB یک دیتابیس NoSQL است که جهت ذخیره سازی داده با حجم بالا استفاده می شود. MongoDB یک دیتابیس است که در اواسط دهه ۲۰۰۰ میلادی منتشر شد. این دیتابیس زیر مجموعه ی دیتابیس NoSQL قرار می گیرد.

در ادامه با ما در شتابان هاست همراه باشید تا با ویژگی های MongoDB آشنا شویم.

ویژگی های MongoDB:

چرا از MongoDB استفاده کنیم؟

در زیر چند دلیل از اینکه چرا باید از MongoDB استفاده کنید ، ذکر شده است:

  1. گرا به اسناد – از آنجا که MongoDB یک دیتابیس از نوع NoSQL است ، به جای داشتن داده در یک قالب از نوع رابطه ای ، داده ها را در اسناد ذخیره می کند. این امر باعث می شود MongoDB بسیار انعطاف پذیر و سازگار با شرایط واقعی دنیای تجارت باشد.
  2. نمایه سازی – برای بهبود عملکرد جستجوها در MongoDB می توان شاخص هایی ایجاد کرد. هر زمینه در یک سند MongoDB می تواند ایندکس شود.
  3. Replication – MongoDB می تواند در دسترس باشد با مجموعه های ماکت. مجموعه ماکت از دو یا چند نمونه DB mongo تشکیل شده است. هر عضو تنظیم کننده ماکت ممکن است در هر زمان در نقش ماکت اولیه یا ثانویه عمل کند. ماکت اصلی سرور اصلی است که با مشتری تعامل دارد و کلیه عملیات خواندن و نوشتن را انجام می دهد. ماکت های ثانویه یک نسخه از داده های اولیه را با استفاده از همانند داخلی ساخته می کنند. هنگامی که یک ماکت اصلی از کار می افتد ، مجموعه ماکت به طور خودکار به ثانویه تغییر می یابد و سپس به سرور اصلی تبدیل می شود.
  4. تعادل بار – MongoDB با تقسیم داده ها در چندین نمونه MongoDB از مفهوم خرد کردن برای مقیاس افقی استفاده می کند. MongoDB می تواند بر روی چندین سرور اجرا شود ، تعادل بار و / یا داده های کپی را برای تعادل و نگه داشتن سیستم در صورت خرابی سخت افزار اجرا کند.

مدل سازی داده ها در MongoDB:

همانطور که از بخش مقدمه دیدیم ، داده ها در MongoDB دارای یک طرحواره انعطاف پذیر است. برخلاف پایگاه داده های SQL ، جایی که شما باید قبل از وارد کردن داده ها ، یک جدول اعلام کرده باشید ، مجموعه های MongoDB ساختار اسناد را اجرا نمی کند. این نوع انعطاف پذیری همان چیزی است که MongoDB را بسیار قدرتمند می کند.

هنگام مدل سازی داده ها در Mongo ، موارد زیر را در خاطر داشته باشید:

تفاوت بین MongoDB و RDBMS:

دو تا تفتوت اصلی MongoDB  و RDBMS:

امیدوارم این مقاله براتون مفید بوده باشه.

ما رو تو شتابان هاست دنبال کنید. 🙂

خروج از نسخه موبایل