نماد سایت وبلاگ شتابان هاست

javascript چیست؟

جاوا اسکریپت

JavaScript یک زبان برنامه نویسی برای وب است. و پشتیبانی آن توسط اکثر مرورگرهای وب از جمله Chrome ، Firefox ، Safari ، Internet Explorer ، Edge ، Opera و غیره انجام می شود. بیشتر مرورگرهای تلفن همراه از JavaScript نیز پشتیبانی می کنند. در درجه اول برای تقویت صفحات وب استفاده می شود تا تجربه کاربر پسند تری فراهم شود. اینها شامل بروزرسانی پویا صفحات وب ، پیشرفت های رابط کاربری مانند منوها و جعبه گفتگو ، انیمیشن ها ، گرافیک ۲D و ۳D ، نقشه های تعاملی ، پخش کننده های ویدیو و موارد دیگر می شود. این حالت استفاده از JavaScript در مرورگر وب به عنوان جاوا اسکریپت سمت کلاینت یا مشتری نیز گفته می شود.

در ادامه با ما در شتابان هاست همراه باشید تا شما را بطور کامل با JavaScript آشنا کنیم.

Triad صفحه وب:

وقتی اجزای تشکیل دهنده یک صفحه وب را در نظر می گیرید ، JavaScript جزء سوم این سه گانه ، HTML و CSS را تشکیل می دهد. HTML صفحه را توصیف می کند ، از جمله متن ، گرافیک ، و غیره. CSS برای کنترل و سفارشی سازی ظاهر صفحه وب از جمله رنگ ها ، قلم ها و غیره استفاده می شود. از JavaScript برای اضافه کردن یک مؤلفه پویا به صفحه وب استفاده می شود. عناصر موجود در صفحه قابل برنامه ریزی است.

تاریخچه JavaScript:

توسعه JavaScript در سال ۱۹۹۵ در Netscape Communications ، نوسط سازندگان مرورگر Netscape آغاز شد. آنها فهمیدند که اضافه کردن یک “glue language” به منظور افزایش تجربه کاربری وب باعث جذب کاربر می شود. بنابراین آنها Brendan Eich را وارد كردند تا زبان برنامه نویسی طرح را وارد كند. با این حال ، از آن زمان که Java در آن زمان زبان جدید داغ وب بود ، آنها تصمیم گرفتند که این زبان را به  جاوا نزدیکتر کندد. نتیجه آن جاوا اسکریپت بود ، با ویژگی های Scheme ، جهت گیری شیء SmallTalk و نحو جاوا. نسخه اول این زبان در واقع در ماه مه ۱۹۹۵ به نام موچا نامگذاری شد ، در سپتامبر ۱۹۹۵ به LiveScript تغییر نام داد و دوباره در دسامبر ۱۹۹۵ به JavaScript تغییر نام داد.

در سال ۱۹۹۶ ، JavaScript برای نهایی سازی به عنوان یک استاندارد ، به ECMA International ارسال شد. در ژوئن ۱۹۹۷ ، اولین مشخصات رسمی این زبان با عنوان ECMA-262 منتشر شد. آخرین نسخه زبان ECMAScript 2017 است که در ژوئن سال ۲۰۱۷ منتشر شد.

با JavaScript چه کاری می توان انجام داد؟

JavaScript یک مترجم زبان برنامه نویسی تمام عیار است که درون مرورگر وب شما تعبیه شده است. شما می توانید در جاوا اسکریپت هر کاری را انجام دهید که یک زبان معمولی مانند جاوا اجازه دهد. این شامل:

مرورگر وب یک صفحه وب را دانلود می کند ، HTML را تجزیه می کند و چیزی را که به عنوان یک مدل شیء اسناد (DOM) شناخته می شود از محتویات ایجاد می کند. DOM نمای زنده از صفحه وب را به کد JavaScript شما ارائه می دهد. کد شما سپس می تواند به روزرسانی های DOM را انجام دهد و فوراً در اختیار کاربر قرار دهد. مرورگر همچنین به شما امکان می دهد كد خود را ثبت كنید تا در مورد رویدادهای رابط كاربری مانند حركت ماوس ، کلیک بر روی دکمه ، و غیره به آن اطلاع داده شود. با استفاده از همه این امکانات ، می توانید برنامه های كمی (و نه چندان كم) را ایجاد كنید تا به هر هدفی كه می توانید انتخاب كنید استفاده كنید.

JavaScript چگونه کار می کند؟

هنگامی که مرورگر وب یک صفحه وب را دانلود می کند ، تجزیه کننده HTML شروع به تجزیه کد HTML و ایجاد DOM می کند. هر زمان که این پارسر با یک دستورالعمل CSS یا JavaScript (بارگیری داخلی یا خارجی) مواجه شود ، در صورت نیاز به تجزیه کننده CSS یا موتور جاوا اسکریپت تحویل داده می شود. موتور جاوا اسکریپت فایلهای جاوا اسکریپت خارجی و کد درون خطی را دانلود می کند ، اما کد را بلافاصله اجرا نمی کند. منتظر است که HTML و CSS تجزیه شود. پس از اتمام این کار ، JavaScript به ترتیبی که در صفحه وب یافت شد اجرا می شود: متغیرها و توابع تعریف می شوند ، دعوت نامه های عملکردی اجرا می شوند ، هندلر ایونت ها آغاز می شوند و غیره. این فعالیت ها منجر به به روزرسانی DOM توسط JavaScript و فوراً توسط مرورگر ارائه می شود.

امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

ما را در شتابان هاست دنبال کنید.

خروج از نسخه موبایل