نماد سایت وبلاگ شتابان هاست

توزیع دبیان چیست و چه کاربردی دارد

whatisdebian

شاید برخی از شما در جست و جو در اینترنت با عبارت دبیان برخوردکرده باشید ولی معنا و کارآیی آن را نمی دانید. دبیان یکی از توزیع های گروه لینوکس است. ما در این مطلب به شما همراهان عزیز شتابان هاست موضوع توزیع Debian چیست و چه و چه کاربردی دارد را آموزش می دهیم. ما را همراهی کنید.

دبیان چیست؟

دبیان از قدیمی ترین و پراستفاده ترین توزیع های رایگان سیستم عامل لینوکس می باشد ، این سیستم عامل را در سرور ها و کامپیوتر های شخصی شبکه کار ها میتوان مشاهده کرد.

سیستم عامل دبیان برای اولین بار در سال ۱۹۹۳ توسط ایان مورداک طرح ریزی و برنامه نویسی شد ؛ هدف او از ساخت این سیستم عامل انتشار توزیعی کاملا رایگان و آزاد از لینوکس برای استفاده ی همگان بود.

Debian مطمئناً موفق ترین توزیع لینوکس در تمام زمان ها است زیرا دارای مشتقات بیشتری نسبت به سایر است: از سایر توزیع های لینوکس توسعه بیشتری دارد. از جمله ی مشتقات آن محبوب ترین توزیع در دسک تاپ، لپ تاپ و سرور بودن است.

ساده نصب شدن این سیستم عامل یکی دیگر از عوامل محبوبیت آن است. انتخاب زبان نصب، کشور، شبکه، دامنه، پارتیشن‌بندی، رمز عبور کاربر ریشه (root)، ساختن نام کامل کاربری، رمز عبور و گزینه‌های استاندارد و دسکتاپ تنها اقداماتی است که باید برای این کار صورت بگیرد.

کاربرد های دبیان

  1. قابلیت اجرا و نصب و بهره برداری روی بسیاری از پردازنده ها با معماری های مختلف . این معماری ها از نسخه های ۳۲و ۶۴ بیتی اینتل و AMD که در رایانه های شخصی به کار گرفته می شوند تا ARM و رایانه های mainframe eServer سری Z شرکت آی بی ام را در بر می گیرند.
  2. گرافیکی بودن و داشتن محیطی جذاب برای کاربر
  3. در محیط دسکتاپ GNOME شامل برنامه هایی مانند OpenOffice.org، Iceweasel (نسخه ای تغییریافته از فایرفاکس)، سیستم پست الکترونیک Evolution، برنامه های رایت سی دی و دی وی دی، پخش موسیقی و ویدیو، نمایش عکس، ویرایش متون و مشاهده فایل های پی دی اف است.
خروج از نسخه موبایل