نماد سایت وبلاگ شتابان هاست

تفاوت بین PHP 5 و PHP 7

تفاوت بین PHP 5 و PHP 7

PHP در سال ۱۹۹۴ توسط Rasmus Lerdorf ایجاد شد، زبان برنامه نویسی PHP ایده آل ترین زبان برای هر توسعه دهنده ای است و از محبوبیت فراوانی بین توسعه دهنده ها برخوردار است. شرکت های متعددی با کمک این زبان وب سایت های خود را ایجاد کرده اند. PHP مجموعه ای از قابلیت ها را به شما ارائه می دهد که به یک توسعه دهنده وب برای ایجاد یک وب سایت خوب مفید و کمک می کند. اگر شما یک مبتدی هستید و مشتاق آغاز راه حرفه ای خود در PHP هستید و یا دانش زیادی در مورد آن ندارید، در این مقاله در مورد تفاوت بین PHP 7 و PHP 5 صحبت خواهیم کرد.

PHP یک پیش پردازشگر فرامتن (hypertext preprocessor) است و یک زبان برنامه نویسی اپن سورس است که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. PHP برای توسعه دهنگان مناسب است و همینطور قابلیت ترکیب با HTML را نیز دارد. فایل های PHP را می توان با پسوند php. در هر پوشه ای ذخیره کرد. PHP با اکثر سرورها مانند Apache، IIS و غیره سازگار است. PHP روی پلتفرم های مختلفی مانند ویندوز، لینوکس، یونیکس، مک او اس ایکس و غیره کار می کند. PHP توانایی ارسال و دریافت کوکی ها و کنترل دسترسی کاربران را دارد. ممکن است تعجب کنید که چه اتفاقی برای PHP 6 افتاد؟ خب، PHP6 شکست خورد و نسخه جدید به PHP 7 تغییر نام داد. یکی از جالب ترین اتفاقات سال ۲۰۱۵ در دنیای PHP، انتشار PHP 7 بود، ۱۰ سال پس از انتشار آخرین نسخه اصلی، یعنی PHP 5. ورژن هفتم این زبان برنامه نویسی ویژگی های جدید بسیاری ارائه می کند و با اختلاف زیادی از PHP 5.x عملکرد بهتری دارد. PHP 7 نوید عملکرد بهبود یافته، فشار کم بر روی سرورها، ارتقاء مقرون‌به‌صرفه و عملکرد سازگار با محیط را می‌دهد، زیرا منابع کمتری مصرف می‌کند. اکنون اجازه دهید به صورت تخصصی تر به تفاوت های بین PHP 5 و PHP 7 بپردازیم. در ادامه با ما در شتابان هاست همراه باشید.

آشنایی با PHP 5:

PHP 5 برای آوردن یک قابلیت کاملاً جدید به زبان PHP منتشر شد. تمرکز اصلی تیم PHP روی مواردی بود که در نسخه‌های قدیمی‌تر وجود نداشت یا به خوبی پشتیبانی نمی‌شد. PHP 5 روی ۳ حوزه اصلی متمرکز بود: برنامه نویسی شی گرا (Object-Oriented programming) ، XML و پشتیبانی از MySQL. این زبان برنامه نویسی موارد زیر را ارئه می دهد:

در حال حاضر، اشیاء هم با مرجع تخصیص داده می شوند و نه با مقدار. بنابراین، نیازی به پاشیدن آزادانه آمپرساندها در سراسر کد شما نیست.

ویژگی های PHP 5:

PHP 5 با یک MySQL کاملاً بازنویسی شده از نسخه های قدیمی ارائه می شود. توسعه دهندگان متعددی وب سایت های خود را با MySQL تقویت می کنند.

آخرین نسخه‌های MySQL، ۴٫۱ و ۵٫۰، بسیاری از ویژگی‌های جدید را به نمایش می‌گذارند که برخی از آنها تغییرات قابل‌توجهی را در اکستنشن ها می‌طلبد. بنابراین، PHP 5 با اکستنشن MySQL کاملاً جدید و پیشرفته ارائه می شود. اکستنشن MySQLi خلاصه شده MySQL Improved است که موارد زیر را ارائه می دهد:

PHP 5 نقص های اصلی در اکستنشن های XML PHP 4 را برطرف می کند. اکستنشن های XML جدید، اولاً به شما این امکان را می دهند که به عنوان یک کل واحد با هم کار کنید. ثانیا، اکستنشن ها بر روی یک کتابخانه XML استاندارد شده‌اند: libxml2. ثالثاً آنها کاملاً با مشخصات W3 مطابقت دارند. چهارم، شما می توانید داده ها را به طور کارآمد پردازش کنید و در نهایت ابزار XML مناسب برای کار خود را در اختیار شما دارد.

PHP 5 مدل متفاوتی از بررسی خطا را نسبت به آنچه در PHP 4 موجود است ارائه می دهد که به عنوان مدیریت استثنا شناخته می شود. با کمک استثناها، از لزوم بررسی مقدار بازگشتی هر تابع رها می شوید. از طرف دیگر، می توانید منطق برنامه نویسی را از مدیریت خطا جدا کرده و آنها را در بلوک های کد مجاور قرار دهید.

PHP 5 اکنون دارای یک اکستنشن SOAP (Simple Object Access Protocol) قابل استفاده است که به زبان C نوشته شده است. پروتکل دسترسی به شیء ساده یا SOAP به یکی از عناصر ضروری برای خدمات وب تبدیل شده است و PHP 5 از مشتریان SOAP با یا بدون فایل های WSDL (Web Service Definition Language) پشتیبانی می کند.

Iterator یک ویژگی جدید است که به PHP 5 اضافه شده است. این تکرار کننده به ما کمک می کند تا با کمک چندین ساختار داده مانند نتایج دیتابیس ها، فهرست دایرکتوری و اسناد XML از لوپ «for each» استفاده کنیم.

آشنایی با PHP 7:

ایجاد PHP 7 توسط Dmitry Stogov، Nikita Popov و Xinchen Hui رهبری شد. این سه توسعه دهنده یک شاخه آزمایشی از PHP را طراحی کردند که در ابتدا آن را PHP Next Generation نامیدند که اغلب به اختصار PHPNG نامیده می شد. جامعه PHP این زبان اسکریپت نویسی جدید را پذیرفت زیرا تغییرات قابل توجهی در عملکرد ارائه کرد و به توسعه آن به نسخه پایدار زبانی که اکنون به نام PHP 7 شناخته می شود ادامه داد. PHP 7 که در دسامبر ۲۰۱۵ منتشر شد، عملکرد سریع وب سایت ها و برنامه های کاربردی آنلاین را تضمین می کند. تخمین زده می شود که PHP 7 در مقایسه با PHP 5.6 از نظر عملکرد و سرعت ۱۰۰ درصد بهبود یافته است. این بهبود سرعت عمده توسعه دهندگان وب را قادر می سازد تا سایت هایی را طراحی کنند که ویژگی های تعاملی هیجان انگیز و جذابی را ارائه دهند که همچنان به ورودی های کاربر به همان سرعتی که کاربران وب انتظار دارند پاسخ دهند.

یکی دیگر از دلایل ایجاد PHP 7 نیاز به توسعه زبان های برنامه نویسی است که از نظر سرعت و عملکرد کارآمدتر اجرا شوند. این اصرار توسط دو عامل هدایت می شود: ضرورت کاهش هزینه ها و نیاز به کاهش مصرف برق برای حفاظت از محیط زیست. در مقایسه با PHP 5.6، PHP 7 به میزان قابل توجهی فشار بر روی سرورها را کاهش می دهد و آن را به انتخابی مقرون به صرفه و سازگار با محیط زیست تبدیل می کند. انرژی بسیار کمی برای تامین انرژی سرورهایی که برنامه های کاربردی PHP 7 را اجرا می کنند مورد نیاز است.

PHP 7 ویژگی‌های نحوی جدیدی را معرفی کرد که به طرز شگفت‌انگیزی برای توسعه‌دهندگان برای دانستن و استفاده روزانه مانند «syntactical sugar» مؤثر است. این نحو، توسعه را در PHP 7 بسیار آسان تر می کند. هنگام به روز رسانی به PHP 7، بهتر است مطمئن شوید که کد شما شامل تست هایی مانند تست های واحد و ادغام است. این تست‌ها باید قبل از اینکه به‌عنوان باگ در یک محیط زنده ظاهر شوند، نگرانی‌هایی را در مورد برنامه شما ایجاد کنند.

ویژگی های PHP 7:

در زیر چند ویژگی PHP نسخه ۷ آمده است:

نوع بازگشت یک ویژگی محبوب در اکثر زبان های برنامه نویسی دیگر است که در نهایت در PHP گنجانده شده است. در PHP 7، نوع بازگشتی پس از پرانتز بسته شدن لیست آرگومان قرار می گیرد:

function foo(): array { 

return []; 

}

این مثال یک تابع “foo” را نشان می دهد که یک آرایه را برمی گرداند. در PHP 5.6، توسعه دهندگان نوع بازگشت را مشخص نمی کنند. بیان صریح انواع بازگشت، خواندن کد را بسیار آسان تر می کند. در هنگام اشکال زدایی کد خود یا کار با کدهایی که توسط شخص دیگری نوشته شده است مفید است.

یکی دیگر از تغییرات جالب در سینتکس PHP 7، معرفی اپراتور سفینه فضایی(spaceship operator) است. اپراتور برای برنامه نویسان بسیار مفید است زیرا آنها از آن برای مرتب کردن مقایسه های مختلف ترکیبی استفاده می کنند. با کمک اپراتور، می توانید به سرعت و به راحتی دو عبارت را با هم مقایسه کنید. استفاده از این اپراتور برای مقایسه متغیرها مستلزم تایپ بسیار کمتری نسبت به کدگذاری تست های سنتی با کمتر از (<)، برابر با (==) و (>) بزرگتر است.

PHP 7 به قابلیت استفاده از اپراتور ادغام تهی (null coalescing operator) مجهز شده است. این اپراتور یک متغیر را بر اساس تهی بودن یا نبودن مقدار اول تعیین می کند. مزیت این اپراتور این است که سینتکس مورد نیاز برای بررسی تهی بودن یک مقدار و اختصاص چیز دیگری را کاهش می دهد.

مدیریت خطای قدیمی دیگر وجود ندارد و با استثناهای شی گرا جایگزین شده است. این تغییر برای سهولت در یافتن و رفع خطاهای کد خود برای توسعه دهندگان اعمال شده است.

جالب ترین ویژگی جدید PHP 7 این است که PHP 7 در حال حاضر ۲ برابر سریعتر از PHP 5 است. PHP 7 از نوع استاتیک اشاره می کند که این امکان را برای بسیاری از ابزارهای موجود برای تجزیه و تحلیل استاتیک و تشخیص خطای استاتیک فراهم می کند.

PHP 7 امکان توسعه با کیفیت، مقیاس پذیر و مقرون به صرفه را فراهم می کند.

نحو برای عدم ارجاع متغیر تغییر کرده است و در نتیجه هماهنگ‌تر شده است.

تفاوت های کلیدی بین PHP 5 و PHP 7:

PHP 7 از نظر سرعت و اتصال بسیار پیشرفته‌تر از PHP 5 است، بنابراین، لازم است به‌روزرسانی در نظر گرفته شود زیرا وب‌گردهای امروز انتظار اتصال سریع را دارند. PHP 7 نسخه بهبودیافته PHP 5 است که عملکرد سریع تری را در عین استفاده از فضای ذخیره سازی کمتر ارائه می دهد. کد نویسی PHP 5 بسیار ساده تر از کدنویسی سنتی است و PHP 7 یک سیستم کدنویسی ساده را در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد. موتور ارتقا یافته PHP 7 به عنوان یک طراحی نسل بعدی در نظر گرفته می شود. با PHP 5، رسیدگی به خطاها برای فرآیند توسعه برای توسعه دهندگان بسیار خسته کننده است. با PHP 7، رسیدگی به خطاهای فاتال یکپارچه است. اجرای همزمان چندین فعالیت با نسخه PHP 5 که در اسکریپت PHP 7 برطرف شده است دشوار است.

تفاوت بین PHP 5 و PHP 7:

پارامتر ها PHP 5 PHP 7
نسخه موتور PHP 5 از نسخه قدیمی موتور به نام Zend II استفاده می کند، بنابراین عملکرد آن از نظر سرعت بسیار کمتر از PHP 7 است. PHP 7 از یک مدل کاملاً جدید موتور به نام PHP-NG یا Next generation استفاده می کند. این موتور با استفاده بهینه از مموری به طور قابل توجهی عملکرد را افزایش می دهد.
نوع عملکرد برگشتی PHP 5 به برنامه نویسان اجازه نمی دهد تا نوع بازگشتی یک تابع یا متد را مشخص کنند. PHP 7 برنامه نویسان را قادر می سازد تا نوع بازگشتی توابع را بر اساس مقدار بازگشتی مورد انتظار اعلام کنند. بنابراین، کد را قوی و دقیق می کند.
رسیدگی به خطاهای فاتال رسیدگی به خطاهای فاتال در PHP 5 بسیار چالش برانگیز است. فرآیند رسیدگی به خطاهای فاتال بسیار ساده شده است. این تابع اسکریپت برای اجرای نوع بازگشتی استفاده می شود. برنامه نویسان باید نوع بازگشتی را پس از پرانتز یک آرگومان تعریف کنند. در این اسکریپت، باگ های اصلی را می توان به استثنا تبدیل کرد و رسیدگی به آنها را آسان تر کرد.
پشتیبانی ۶۴ بیتی از ۶۴ بیت پشتیبانی نمی کند و بنابراین از اعداد صحیح ۶۴ بیتی و همچنین فایل های بزرگ پشتیبانی نمی کند. دارای پشتیبانی ۶۴ بیتی است که برنامه نویس را قادر می سازد از یک عدد صحیح ۶۴ بیتی بومی و همچنین فایل های بزرگ استفاده کند و در این راستا برنامه های متنوعی را بر روی معماری سیستم ۶۴ بیتی بدون هیچ نقصی اجرا کند.
اپراتور ادغام PHP 5 اپراتور ادغام ندارد. برنامه نویس باید کد صریح بنویسد تا اگر مقدار در دسترس نباشد، مقدار null را برگرداند. اپراتور ادغام شده با علامت سوال دوگانه (??) یکی دیگر از ویژگی های مهم PHP 7 است. این اپراتور برای نشان دادن وجود یا عدم وجود چیزی استفاده می شود.
اپراتور سفینه فضایی PHP 5 اپراتور سفینه فضایی ندارد. برای مقایسه باید از اپراتورهای زیادی استفاده کرد. PHP 7 با یک عملگر جدید که عموماً به عنوان اپراتور سفینه فضایی نامیده می شود، ساخته شده است که دارای یک نماد <=> است که می تواند به طور خودکار زمانی که مقدار قابل دسترسی نیست به null برگردد.
مفهوم کلاس ناشناس هیچ مفهومی از کلاس های ناشناس در PHP 5 وجود ندارد کلاس ناشناس برای تسریع در زمان اجرا استفاده می شود.
اعلامیه برای فضاهای نام در PHP 5 یک اعلان فردی برای فضاهای نام رایج وجود دارد. PHP 7 اعلامیه استفاده گروهی را معرفی می‌کند که بر اساس آن، توسعه‌دهندگان می‌توانند کلاس‌هایی را از فضای نام یکسانی وارد کنند و کد را ساده‌تر و فشرده‌تر کنند.
نمونه هایی از ویژگی های پیشرفته نمونه هایی از ویژگی های پیشرفته PHP 5 بهبود اکستنشن XML، پیاده سازی برتر Soap و غیره است. نمونه هایی از ویژگی های پیشرفته PHP 7 شامل اعلان نوع بازگشت، توابع CSPRNG و غیره است.
پشتیبانی از برنامه نویسی ناهمزمان با نسخه های قبلی PHP 5، انجام همزمان چندین فعالیت دشوار بود. PHP 7 به طور موثر این مشکل را حل کرده است زیرا اجرای یکپارچه انواع وظایف را امکان پذیر می کند. می توان به دیتابیس، شبکه، تنظیم تایمر و همچنین چندین عملیات ورودی/خروجی به طور همزمان و بدون هیچ مانعی دسترسی داشت.

PHP 5 یا PHP 7؟

از ۱ ژانویه ۲۰۱۹، PHP 5 دیگر با اصلاحات امنیتی پشتیبانی نمی‌شود. این بدان معناست که حتی اگر آسیب‌پذیری کشف شود، برطرف نمی‌شود و وب‌سایت شما را در معرض خطر قرار می‌دهد. PHP 7 نسبت به نسخه ۵ PHP پیشرفت های زیادی دارد. اعلام PHP 7 کدهای قدیمی را کنار گذاشت و راه را برای ویژگی های جدید و ارتقاء عملکرد در آینده هموار کرد. بنابراین، PHP 7 از نظر سرعت، رسیدگی به خطاها و باقی موارد خود را بهتر از PHP 5 ثابت کرده است.

سوالات متداول:

چرا PHP 7 سریعتر است؟

PHP 7 روی موتور PHPNG (یا Zend Engine 3.0) اجرا می‌شود که سرعت برنامه‌های PHP را بیش از مفسر قبلی PHP (Zend Engine 2.0) افزایش می‌دهد. به لطف PHPNG، برنامه های شما ۲ برابر سریعتر عمل می کنند و ۵۰٪ مصرف مموری بهتری نسبت به PHP 5.6 دارند. این به شما امکان می دهد بدون افزودن سخت افزار جدید به کاربران بیشتری خدمات رسانی کنید.

مهم ترین مزایای استفاده از PHP 7 نسبت به PHP 5 چیست؟

ارتقاء به PHP 7 نه تنها بارگذاری سریع وب سایت را تضمین می کند، بلکه اسکریپت بسیار کارآمدی است که هر بار که کاربران به وب سایت دسترسی پیدا می کنند بدون دردسر اجرا می شود. بنابراین، اگر کسب‌وکارها وب‌سایت‌های خود را از PHP 5 به PHP 7 ارتقا دهند، به رشد کسب‌وکارشان کمک می‌کند.

آیا PHP 5 هنوز پشتیبانی می شود؟

خیر. ۳۱ دسامبر ۲۰۱۸، پایان رسمی پشتیبانی امنیتی برای PHP 5.6 بود. توصیه می شود که از PHP 5.6 (یا هر نسخه از PHP 5) در محیط تولید استفاده نکنید. تعدادی از توابع و کتابخانه های و منسوخ وجود دارد که با توجه به دلایل امنیتی دیگر نباید از آنها استفاده کرد.

آیا PHP 7 امن تر است؟

هر شاخه انتشار PHP به مدت ۲ سال از اولین انتشار پایدار خود به طور کامل پشتیبانی می شود. در این مرحله، خطاها و مسائل امنیتی گزارش شده برطرف شده و در نسخه های معمولی منتشر می شود. PHP 7 بهبودهای امنیتی بهتری را در مقایسه با PHP 5 ارائه می‌کند، که شامل یک تابع غیر سریالی فیلتر شده و مجموعه‌ای از توابع برای دریافت آسان اعداد تصادفی از نظر رمزنگاری امن است.

آیا استفاده از PHP 5 یک ریسک امنیتی است؟

در پایان سال ۲۰۱۸، PHP به روز رسانی های امنیتی و پشتیبانی از برخی از نسخه های قبلی خود را متوقف کرد. این بدان معناست که صدها میلیون وب سایت را از نظر جزئیات دزدیده شده کاربران، هک شدن سایت ها و جریمه های هنگفت در معرض خطر جدی قرار می دهد. شما باید به‌روزرسانی کنید و از سیستم‌هایی استفاده کنید که به شما اجازه می‌دهند فقط نسخه‌های جدید PHP را به‌طور پیش‌فرض اجرا کنید.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد، اگر سوالی در رابطه با این مقاله داشتید خوشحال میشویم پاسخگوی شما باشیم.

خروج از نسخه موبایل