نماد سایت وبلاگ شتابان هاست

نحوه نصب MariaDB در CentOS 8

نحوه نصب MariaDB در CentOS 8

MariaDB یک سیستم مدیریت دیتابیس رابطه ای اپن سورس ، جایگزین ترکیبی برگشتی و باینری است که بجای MySQL استفاده می شود. MariaDB توسط برخی از توسعه دهندگان اصلی MySQL و توسط بسیاری از افراد جامعه ایجاد شده است. در این آموزش با ما همراه باشید تا شما عزیزان را با نحوه نصب و ایمن سازی MariaDB  در CentOS 8 آشنا کنیم.

نصب MariaDB در CentOS 8 :

در زمان نگارش این مقاله ، ورژن MariaDB موجود در مخازن ۸ CentOS ورژن ۸ ۱۰٫۳ است. برای نصب MariaDB 10.3 در CentOS 8 دستور زیر را به عنوان root یا کاربر با امتیاز sudo اجرا کنید:

sudo dnf install @mariadb

ماژول mariadb سرور MariaDB و همه پیش نیازها را نصب می کند. پس از اتمام نصب ، سرویس MariaDB را راه اندازی کنید و با تایپ کردن دستور زیر آن را فعال کنید تا بطور خودکار بعد از boot فعال شود:

sudo systemctl enable --now mariadb

برای تأیید صحت اجرای سرور MariaDB ، دستور زیر را تایپ کنید:

sudo systemctl status mariadb

خروجی باید نشان دهد که سرویس فعال است:

mariadb.service - MariaDB 10.3 database server
   Loaded: loaded (/usr/lib/systemd/system/mariadb.service; enabled; vendor preset: disabled)
   Active: active (running) since Sun 2019-12-08 21:05:26 UTC; 15s ago

امنیت MariaDB :

بسته سرور MariaDB با اسکریپتی به نام mysql_secure_installation چندین عملیات مربوط به امنیت را انجام می دهد و رمز اصلی را تنظیم می کند. اسکریپت را با تایپ کردن دستور زیر تایید کنید:

sudo mysql_secure_installation

از شما خواسته می شود که برای کاربر MariaDB root رمز عبور تعیین کنید. پس از انجام این کار ، اسکریپت همچنین از شما می خواهد تا کاربر ناشناس را حذف کنید ، دسترسی کاربر root به دستگاه local را محدود کرده و دیتابیس آزمایشی را حذف کنید. شما باید به همه سوالات”yes) “Y) پاسخ دهید. شما MariaDB را روی سرور CentOS خود نصب و ایمن کرده اید و آماده استفاده از آن هستید.

به MariaDB Shell وصل شوید :

برای اتصال به سرور MariaDB از طریق ترمینال به عنوان کاربر root ، دستور زیر را اجرا کنید:

mysql -u root -p

رمزعبور root را هنگامی که خواسته شد ، وارد کنید ، همانطور که در زیر نشان داده شده است ، MariaDB shell به شما نشان داده می شود:

Welcome to the MariaDB monitor.  Commands end with ; or \g.
Your MariaDB connection id is 18
Server version: 10.3.11-MariaDB MariaDB Server

Copyright (c) 2000, 2018, Oracle, MariaDB Corporation Ab and others.

Type 'help;' or '\h' for help. Type '\c' to clear the current input statement.

MariaDB [(none)]> 

جمع بندی :

در این آموزش ، ما نحوه نصب و ایمن سازی MariaDB در CentOS 8 و نحوه اتصال به سرور MariaDB از خط فرمان را به شما نشان دادیم. اکنون که سرور MariaDB شما فعال است و می توانید به MariaDB shell متصل شوید و ایجاد دیتابیس و کاربران جدید را آغاز کنید.

امیدواریم مطالب مورد پسند بوده و از آن بهره لازم را برده باشید. خوشحال میشویم نظرات و سوالات خود را در قسمت دیدگاه به اشتراک بگذارید و ما را در شتابان هاست همراهی کنید.😊

خروج از نسخه موبایل