نماد سایت وبلاگ شتابان هاست

نحوه نصب CouchDB در CentOS 8

نحوه نصب CouchDB در CentOS 8

Computer cpu processor chip on circuit board ,motherboard background. Close-up. With red-blue lighting.

Apache CouchDB یک دیتابیس NoSQL رایگان و اپن سورس است که توسط بنیاد نرم افزار Apache توسعه یافته است. می توان از آن به عنوان دیتابیس single-node یا clustered استفاده کرد. سرور CouchDB داده های خود را در دیتابیس نامگذاری شده ذخیره می کند که حاوی اسنادی با ساختار JSON است. هر سند شامل تعدادی فیلد و پیوست است. فیلدها می توانند شامل متن ، اعداد ، لیست ها ، بولین ها و موارد دیگر باشند. CouchDB شامل یک API RESTful HTTP است که به شما امکان می دهد اسناد دیتابیس را بخوانید ، ایجاد ، ویرایش و حذف کنید. در این آموزش با ما همراه باشید تا شما عزیزان را با نحوه نصب CouchDB در CentOS 8 آشنا کنیم.

فعال کردن مخزن CouchDB :

ساده ترین راه برای نصب CouchDB در CentOS 8 فعال کردن vendor repository و نصب بسته های باینری است. ویرایشگر دلخواه خود را به عنوان root یا کاربر با امتیازات sudo باز کنید و فایل مخزن CouchDB را ایجاد کنید:
sudo nano /etc/yum.repos.d/bintray-apache-couchdb-rpm.repo
محتوای زیر را در فایل جایگذاری کنید:
[bintray--apache-couchdb-rpm]
name=bintray--apache-couchdb-rpm
baseurl=http://apache.bintray.com/couchdb-rpm/el$releasever/$basearch/
gpgcheck=0
sudo nano /opt/couchdb/etc/local.inirepo_gpgcheck=0
enabled=1

فایل را ذخیره کرده و ویرایشگر را ببندید.

نصب CouchDB در CentOS :

با اجرای دستور زیر بسته های CouchDB را نصب کنید:

sudo dnf install couchdb

پس از اتمام نصب ، سرویس CouchDB را فعال کرده و راه اندازی کنید:

sudo systemctl enable --now couchdb

کانفیگ CouchDB :

CouchDB را می توان در حالت single-node یا clustered تنظیم کرد. در این مثال ، ما سرور را در کانفیگ single-node مستقر می کنیم. اسناد رسمی در مورد نحوه راه اندازی CouchDB در حالت clustered را بررسی کنید. می توانید CouchDB را با استفاده از Fauxton ، در http://127.0.0.1:5984/_utils#setup یا از خط فرمان کانفیگ کنید. Setup Wizard شما را برای mode selection و admin creation راهنمایی می کند. ما admin user و دیتابیس را از خط فرمان ایجاد خواهیم کرد. داده ها و فایل های کانفیگ Apache CouchDB در دایرکتوری /opt /couchdb ذخیره می شوند. برای ایجاد حساب کاربری ، فایل local.ini را باز کرده و و یک دستور را در بخش [admins] در username = password اضافه کنید.

sudo nano /opt/couchdb/etc/local.ini
[admins]
admin = mysecretpassword

سرویس CouchDB را مجدداً راه اندازی کنید تا رمز عبور را به یک hash تغییر دهید:

sudo systemctl restart couchdb

می توانید برای افزودن چندین حساب کاربری از همان فرمت استفاده کنید. همیشه سرویس CouchDB را پس از افزودن حساب جدید ، مجدداً راه اندازی کنید. برای دیتابیس های سیستم _users ، _replicator و _global_changes  از curl استفاده کنید:

curl -u ADMINUSER:PASS -X PUT http://127.0.0.1:5984/_userscurl -u ADMINUSER:PASS -X PUT http://127.0.0.1:5984/_replicatorcurl -u ADMINUSER:PASS -X PUT http://127.0.0.1:5984/_global_changes

هر دستور باید موارد زیر را برگرداند:

{"ok":true}

تأیید نصب CouchDB :

سرور CouchDB در localhost: 5984 در حال اجرا است . برای بررسی اینکه نصب موفقیت آمیز بوده و سرویس در حال اجرا است ، دستور curl زیر را اجرا کنید تا اطلاعات مربوط به دیتابیس CouchDB را با فرمت JSON نمایش دهد:

curl http://127.0.0.1:5984/

برای مثال بالا ، خروجی زیر نمایش داده شده است:

{ 
   "couchdb":"Welcome",
   "version":"2.3.1",
   "git_sha":"c298091a4",
   "uuid":"5e3878666b1077eb9d4a7ba7b06c251b",
   "features":[ 
      "pluggable-storage-engines",
      "scheduler"
   ],
   "vendor":{ 
      "name":"The Apache Software Foundation"
   }
}

اگر GUI را ترجیح می دهید ، می توانید به رابط کاربری مبتنی بر وب CouchDB ، Fauxton در آدرس زیر دسترسی پیدا کنید:

http://127.0.0.1:5984/_utils/

جمع بندی:

ما به شما نشان داده ایم كه چگونه CouchDB در CentOS 8 را نصب كنید. گام بعدی شما ، می تواند مراجعه به اسناد Apache CouchDB و یافتن اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع باشد.

امیدواریم مطالب مورد پسند بوده و از آن بهره لازم را برده باشید. خوشحال میشویم نظرات و سوالات خود را در قسمت دیدگاه به اشتراک بگذارید و ما را در شتابان هاست همراهی کنید.😊

خروج از نسخه موبایل