نماد سایت وبلاگ شتابان هاست

نحوه نصب و کانفیگ Redis در CentOS 8

نحوه نصب و کانفیگ Redis در CentOS 8

Redis یا (Remote Dlctionary Server) یکی از انواع دیتابیس NoSQL است که در زیر مجموعه Key/Value قرار میگیرد و اطلاعات به صورت موقت در آن ذخیره می‌شوند. Redis از ساختارهای مختلف داده مانند Strings ،Hashes ،Lists ،Sets و غیره پشتیبانی می کند. در این مقاله با ما همراه باشید تا شما عزیزان را با نحوه نصب و کانفیگ Redis در CentOS 8 آشنا کنیم.

نصب Redis در CentOS 8 :

Redis ورژن ۵٫۰٫x در مخازن پیش فرض CentOS 8 گنجانده شده است. برای نصب آن، دستورات زیر را به عنوان root یا user با امتیاز sudo اجرا کنید:

sudo dnf install redis-server

پس از اتمام نصب، سرویس Redis را فعال و شروع کنید:

sudo systemctl enable --now redis

برای بررسی اینکه سرور Redis در حال اجرا است، دستور زیر را اجرا کنید:

sudo systemctl status redis
redis.service - Redis persistent key-value database
   Loaded: loaded (/usr/lib/systemd/system/redis.service; enabled; vendor preset: disabled)
  Drop-In: /etc/systemd/system/redis.service.d
           └─limit.conf
   Active: active (running) since Sat 2020-02-08 20:54:46 UTC; 7s ago

شما Redis را روی سرور CentOS 8 خود نصب و راه اندازی کرده اید.

کانفیگ دسترسی ریموت Redis :

به طور پیش فرض، Redis اجازه اتصال ریموت را نمی دهد. فقط از طریق ۱۲۷٫۰٫۰٫۱ (localhost) می توانید به سرور Redis متصل شوید. اگر از یک سرور استفاده می کنید، که سرویس گیرنده متصل به دیتابیس نیز در همان host اجرا می شود، نباید دسترسی ریموت را فعال کنید. برای کانفیگ Redis برای پذیرش اتصالات ریموت، فایل کانفیگ Redis را با ویرایشگر متن خود باز کنید:

sudo nano /etc/redis.conf

خطی را که با bind 127.0.0.1 آغاز می شود، پیدا کرده و آدرس IP خصوصی سرور خود را بعد از ۱۲۷٫۰٫۰٫۱ اضافه کنید:

bind 127.0.0.1 192.168.121.233

آدرس IP خود را با ۱۹۲٫۱۶۸٫۱۲۱٫۲۳۳ جایگزین کنید. فایل را ذخیره کرده و ویرایشگر را ببندید. برای اعمال تغییرات، سرویس Redis را مجدداً راه اندازی کنید:

sudo systemctl restart redis

برای بررسی اینکه سرور Redis در شبکه خصوصی شما در پورت ۶۳۷۹ فراخوانی می شود، از دستور ss زیر استفاده کنید:

ss -an | grep 6379

شما باید چیزی مانند خروجی زیر را مشاهده کنید:

tcp    LISTEN    0    128    192.168.121.233:6379    0.0.0.0:*
tcp    LISTEN    0    128    127.0.0.1:6379          0.0.0.0:*

در مرحله بعدی، باید فایروال خود را کانفیگ کنید تا ترافیک در پورت TCP 6379 فعال شود. به طور معمول شما می خواهید فقط از طریق یک آدرس IP خاص یا محدوده IP به سرور Redis دسترسی داشته باشید. به عنوان مثال، برای اجازه اتصال فقط از ۱۹۲٫۱۶۸٫۱۲۱٫۰/۲۴، دستورات زیر را اجرا کنید:

sudo firewall-cmd --new-zone=redis --permanentsudo firewall-cmd --zone=redis --add-port=6379/tcp --permanentsudo firewall-cmd --zone=redis --add-source=192.168.121.0/24 --permanentsudo firewall-cmd --reload

دستورات فوق یک zonr جدید به نام redis ایجاد می کند، پورت ۶۳۷۹ را باز می کند و اجازه دسترسی از شبکه خصوصی را می دهد. در این مرحله سرور Redis اتصالات ریموت را در پورت TCP 6379 می پذیرد. مطمئن شوید که فایروال شما به گونه‌ای کانفیگ شده است که اتصالات را فقط از محدوده IP معتبر بپذیرد. برای تأیید اینکه همه چیز به درستی تنظیم شده است، می توانید با استفاده از ابزار redis-cli که یک رابط خط فرمان را به سرور Redis ارائه می دهد، سرور Redis را پینگ کنید:

redis-cli -h <REDIS_IP_ADDRESS> ping

دستور فوق باید پاسخ PONG را بازگرداند:

PONG

جمع بندی :

ما به شما نحوه نصب Redis را در CentOS 8 نشان دادیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه استفاده از Redis، به صفحه اسناد رسمی آنها مراجعه کنید.

امیدواریم مطالب مورد پسند بوده و از آن بهره لازم را برده باشید. خوشحال میشویم نظرات و سوالات خود را در قسمت دیدگاه به اشتراک بگذارید و ما را در شتابان هاست همراهی کنید.😊

خروج از نسخه موبایل