نماد سایت وبلاگ شتابان هاست

نحوه افزایش تعداد Inode دیسک در لینوکس

نحوه افزایش تعداد Inode دیسک در لینوکس

وقتی یک سیستم فایل جدید در پارتیشن روی دیسک در لینوکس ایجاد می شود ،  هسته در هنگام ساخت اولیه سیستم فایل ، فضایی را برای inodes کنار می گذارد. تعداد inode درون یک سیستم فایل مستقیماً روی تعداد پرونده ها تأثیر می گذارد (یعنی حداکثر تعداد inode ، و از این رو حداکثر تعداد پرونده ها ، هنگام ایجاد سیستم فایل تنظیم می شود).

اگر تمام inode های موجود در یک سیستم فایل به اتمام رسیده باشند ، هسته حتی در صورت وجود فضای موجود بر روی دیسک نمی تواند فایل های جدیدی ایجاد کند. در این مقاله کوتاه ، ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه تعداد inode ها را در یک سیستم فایل در Linux افزایش دهید.

در ادامه با ما در شتابان هاست همراه باشید.

نحوه افزایش تعداد Inode دیسک در لینوکس:

هنگام ایجاد یک سیستم فایل جدید در یک پارتیشن ، می توانید از گزینه -i برای تنظیم بایت در هر inode (نسبت بایت / inode) استفاده کنید ، هرچه نسبت بایت در inode بیشتر باشد ، تعداد inode کمتری ایجاد می شود.

مثال زیر نحوه ایجاد نوع سیستم فایل EXT4 را با نسبت بایت در هر اینود کوچک در یک پارتیشن ۴ گیگابایتی نشان می دهد.

sudo mkfs.ext4 -i 16400 /dev/sdc1

توجه: پس از ایجاد سیستم فایل ، نمی توانید نسبت بایت به ازای هر inode را تغییر دهید (مگر اینکه آن را مجدداً قالب بندی کنید) و تغییر اندازه سیستم برای حفظ این نسبت ، تعداد inode را تغییر می دهد.

در اینجا مثالی دیگر با نسبت بایت به ازای هر عدد بیشتر آورده شده است.

علاوه بر این ، شما همچنین می توانید از فلگ -T برای تعیین نحوه استفاده از سیستم فایل استفاده کنید تا mkfs.ext4 بتواند پارامترهای سیستم فایل بهینه را برای آن استفاده شامل نسبت بایت به ازای هر inode انتخاب کند. پرونده کانفیگ /etc/mke2fs.conf شامل انواع مختلف استفاده پشتیبانی شده و پارامترهای تنظیمات دیگر است.

در مثال های زیر ، این دستور می گوید که از سیستم فایل برای ایجاد و / یا ذخیره largefile و largefile4 استفاده می شود که نسبت های مناسب تری از یک inode را به ترتیب هر ۱ MiB و ۴ MiB ارائه می دهد.

sudo mkfs.ext4 -T largefile /dev/device

یا

sudo mkfs.ext4 -T largefile4 /dev/device

برای بررسی کاربرد inode یک سیستم فایل ، دستور df را با گزینه -i اجرا کنید (گزینه -T نوع سیستم فایل را نشان می دهد).

df -i

یا

df -iT

امیدوارم این مقاله براتون مفید بوده باشه.

ما رو تو شتابان هاست دنبال کنید. 

خروج از نسخه موبایل