نماد سایت وبلاگ شتابان هاست

نحوه افزودن و حذف کاربران در CentOS 8

نحوه افزودن و حذف کاربران در CentOS 8

یکی از اولین کارها هنگام تهیه سرور لینوکس جدید، اضافه کردن و حذف کاربران است. هر کاربر می تواند سطح مجوزهای مختلف و تنظیمات خاص برای برنامه های مختلف، خط فرمان و رابط کاربری گرافیکی داشته باشد. در این مقاله با ما همراه باشید تا شما عزیزان را با نحوه اضافه کردن و حذف کاربران در CentOS 8 آشنا کنیم.

پیش نیازها :

برای اینکه بتوانید کاربران را ایجاد و حذف کنید، باید به عنوان کاربر root یا کاربری با امتیازات sudo وارد شوید.

نحوه افزودن کاربر در CentOS 8 :

در CentOS می توانید با استفاده از دستور useradd یک حساب کاربری جدید ایجاد کنید و به دنبال آن نام کاربری که می خواهید ایجاد کنید. به عنوان مثال، برای ایجاد یک حساب کاربری جدید به نام “linuxize” بایددستور زیر را اجرا کنید:

sudo adduser linuxize

در صورت موفقیت، این دستور هیچ خروجی تولید نمی کند. دایرکتوری اصلی کاربر (/home/linuxize) را ایجاد می‌کند و فایل‌ها را از دایرکتوری /etc/skel در دایرکتوری اصلی کاربر کپی می‌کند. در دایرکتوری  اصلی، کاربر می تواند فایل ها و دایرکتوری ها را بنویسد، ویرایش و حذف کند. اگر به‌عنوان root وارد شده‌اید، لازم نیست هر دستور را با sudo اضافه کنید. در مرحله بعد، باید یک رمز عبور برای کاربر جدید تعیین کنید تا کاربر بتواند وارد سیستم شود. برای انجام این کار، دستور passwd و سپس نام کاربری را فراخوانی کنید:

sudo passwd linuxize

از شما خواسته می شود رمز عبور را وارد کرده و تأیید کنید:

Changing password for user linuxize.
New password: 
Retype new password: 
passwd: all authentication tokens updated successfully.
اطمینان حاصل کنید که از یک رمز عبور قوی استفاده می کنید که حاوی حروف بزرگ و کوچک، اعداد و کاراکترهای خاص باشد.

اعطای امتیازات Sudo :

به طور پیش فرض در CentOS ،به اعضای گروه دارای دسترسی sudo داده می شود. اگر می خواهید کاربر جدید ایجاد شده دارای دسترسی administrative باشد، کاربر را به گروه اضافه کنید:

sudo usermod -aG wheel linuxize

همچنین می توانید با تغییر فایل sudoers، دسترسی sudo کاربر را کانفیگ کنید.

نحوه حذف  کاربر در CentOS :

برای حذف یک حساب کاربری دیگر نیازی نیست، دستور userdel و سپس نام کاربری را فراخوانی کنید. به عنوان مثال، برای حذف حساب کاربری با نام “linuxize”، باید دستور زیر را اجرا کنید:

sudo userdel linuxize

در صورت موفقیت، دستور هیچ خروجی تولید نمی کند. دستور فوق بدون حذف فایل های کاربر، کاربر را حذف می کند. کاربر همچنین از هر گروهی که به آن تعلق دارد حذف می شود. برای حذف کاربر و حذف دایرکتوری اصلی و ایمیل های آن ، گزینه -r  را به userdel منتقل کنید:

sudo userdel -r linuxize

جمع بندی :

ما به شما نشان داده‌ایم که چگونه کاربران را در CentOS 8 اضافه و حذف کنید. همان دستورات برای هر توزیع لینوکس دیگر اعمال می‌شود. CentOS، و همچنین سایر توزیع‌های لینوکس، یک سیستم عامل چند کاربره است. دانستن نحوه افزودن و حذف کاربران یکی از مهارت های ضروری است که هر کاربر لینوکس باید بداند.

امیدواریم مطالب مورد پسند بوده و از آن بهره لازم را برده باشید. خوشحال میشویم نظرات و سوالات خود را در قسمت دیدگاه به اشتراک بگذارید و ما را در شتابان هاست همراهی کنید.😊
خروج از نسخه موبایل