نماد سایت وبلاگ شتابان هاست

تفاوت DHCP و DNS در چیست

DHCP و DNS هر دو ساخته شده اند تا استفاده از شبکه ها یا اینترنت را برای ما آسان کنند. با این حال ، آنها کاملاً دو فناوری متفاوت در برنامه های واقعی هستند. DHCP پروتکل است که به ما کمک می کند تا یک آدرس IP و اطلاعات IP مربوط به کامپیوتر را در شبکه اختصاص دهیم ، در حالی که از DNS برای تبدیل نام وب سایت به آدرس IP و برعکس استفاده می شود.

این امر برای اطمینان از اینكه رایانه ما می تواند سایت مناسبی را پیدا كند ، زیرا رایانه فقط به جای نام دامنه خود می تواند سایتی را از طریق آدرس IP خود پیدا كند. اگرچه تعاریف DHCP و DNS بالا مفید هستند ، اما کاملاً اساسی هستند. شما هنوز هم ممکن است در مورد نحوه تمایز آنها اشتباه گرفته باشید ، بنابراین ما یک مرور کلی درباره دقیقاً چه DHCP ، DNS و تفاوت های بین آنها ایجاد کرده ایم.

DHCP چیست و چگونه کار می کند؟

DHCP مخفف Dynamic Host Configuration Protocol است. این پروتکل مسئول عمدتاً توزیع آدرس های IP در یک شبکه به سرعت و به صورت خودکار است. علاوه بر این ، همچنین از آن برای پیکربندی ساب نت های مناسب شبکه ، دروازه های پیش فرض و اطلاعات سرور DNS در دستگاه استفاده می شود. با توجه به این ویژگی ها ، اکنون DHCP تقریباً در هر دستگاهی که به یک شبکه مانند کامپیوتر ، یک سوئیچ گیگابیت اترنت و غیره متصل می شود پیکربندی شده است ، به عنوان مثال با استفاده از DHCP در سوئیچ های شبکه می توانید بسیاری از خدمات با ارزش TCP / IP را ارائه دهید.

DHCP چگونه کار می کند؟

DHCP با اجاره آدرس های IP و اطلاعات IP به مشتریان شبکه برای مدت زمانی کار می کند. برای دستیابی به این هدف ، مشتری DHCP مجبور است از طریق یک سری پیام های DHCP با سرورهای DHCP ارتباط برقرار کند ، که عمدتا شامل DHCP DISCOVER ، DHCP OFFER ، DHCP REQUEST و DHCP ACK است. مطابق شکل زیر ، رایانه مشتری یک بسته پخش DHCP DISCOVER را از جمله نام رایانه و آدرس MAC ارسال می کند تا سرور DHCP بتواند به آن پاسخ دهد.

در اصل می گوید: “من به دنبال یک سرور DHCP هستم که بتواند یک آدرس IP را اجاره کند”. سرور DHCP DISCOVER را دریافت می کند و با یک پیام پیشنهاد DHCP به آن پاسخ می دهد. سپس مشتری با یک درخواست DHCP پاسخ می دهد ، به این معنی که می خواهد پیکربندی ارسال شده توسط سرور DHCP را بپذیرد. پس از دریافت این پیام DHCP REQUEST ، سرور DHCP یک DHCP ACK ارسال می کند تا به مشتری بگوید که اکنون می تواند از آدرس IP اختصاص یافته به آن استفاده کند.

 

DNS چیست و چگونه کار می کند؟

DNS همچنین به عنوان Domain Name System شناخته می شود. همانطور که گفته شد ، این اسامی با اسامی قابل خواندن انسان و آدرسهای IP مرتبط با آنها مطابقت دارد ، که هنگام آسیب دیدن اینترنت ناچیز به نظر می رسد. با این حال ، DNS یکی از مؤلفه های اساسی در زیرساخت های شبکه است. این نرم افزار نه تنها محتوا و برنامه های کاربردی را ارائه می دهد ، بلکه از دسترسی و کیفیت پاسخگویی بالایی نیز برخوردار است. اگر DNS خراب شود ، بیشتر برنامه های وب از عملکرد صحیح خودداری می کنند.

DNS چگونه کار می کند؟

همانطور که در زیر نشان داده شده است ، هنگامی که یک نام دامنه را در مرورگر تایپ می کنیم ، مرورگر اغلب تصوری ندارد که آن دامنه کجاست. بنابراین یک پرس و جو به سرور لوکال DNS یا (LDNS) ارسال می کند و سؤالاتی از قبیل “آدرس IP دامنه چیست”. اگر LDNS سابقه ای برای آن دامنه نداشته باشد ، در اینترنت جستجو می کند تا بفهمد چه کسی صاحب دامنه است.

ابتدا ، LDNS به یکی از سرورهای root می رود که آن را به سرور .com DNS هدایت می کند. سرور .com DNS سپس صاحب دامنه را می یابد و LDNS را با یک نام سرور (NS) برای دامنه اطلاع می دهد. LDNS با درخواست ثبت آدرس که شامل آدرس IP برای آن دامنه است پاسخ می دهد. پس از دریافت رکورد A ، LDNS آدرس IP را به مرورگر ارسال می کند و اطلاعات IP را برای مراجعه بعدی ذخیره می کند.

 

تفاوت DHCP و DNS:

از موارد فوق ، گرچه هر دو DHCP و DNS با آدرس IP مرتبط هستند ، اما نقشهای کاملاً متفاوتی را ایفا می کنند. برای روشن شدن ، در اینجا توضیح می دهیم تا اختلافات DHCP و DNS را نتیجه گیری کنیم:

پایه ای:

پروتکل های مرتبط:

سرور:

روش کار:

امکانات:

مزیت ها:

به طور خلاصه ، سرور DHCP آدرس IP را به رایانه های مشتری اختصاص می دهد ، در حالی که سرور DNS آنها را برطرف می کند. آنها دو فناوری اساسی هستند که برای استفاده راحت از شبکه یا اینترنت برای ما ایجاد شده اند. علاوه بر این ، هر دو DHCP و DNS ابزار اساسی در مدیریت ابزار شبکه برای مدیریت کلیه دستگاه های IP در یک شبکه شرکتی هستند.

امیدواریم از این مقاله بهره لازم را برده و برای شما مفید بوده باشد. نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

ما را در شتابان هاست دنبال کنید.

خروج از نسخه موبایل