نماد سایت وبلاگ شتابان هاست

مقایسه تخصصی وب سرورهای معروف دنیا (Apache، Nginx، Litespeed، IIS)

comparison-of-world-famous-web-servers

اگر تا به حال هاست خریداری کرده باشید، احتمالاً متوجه شده اید که شرکت های مختلف از وب سرور های مختلفی استفاده می کنند و آن را تبلیغ می کنند. پرکاربردترین وب سرور شاید Apache باشد، اما جایگزین هایی مانند Nginx و LiteSpeed وجود دارد که هر دو به سرعت در حال رشد هستند و سهم بیشتری از بازار را اشغال می کنند. در این مقاله، پیشینه این وب سرور ها، مزایا و معایب منحصربه‌فرد آن‌ها را بررسی می‌کنیم. در ادامه با ما در شتبان هاست همراه باشید.

وب سرور چیست؟

به عبارت ساده، وب سرور نرم افزار یا سخت افزاری است که وظیفه دارد به درخواست هایی که از سمت کلاینت ارسال می شود پاسخ دهد و آن را اجرا کند. یک وب سرور بسته به کانفیگ سخت افزاری خود می تواند میزبان یک یا چند وب سایت باشد. کلاینت به هر دستگاهی گفته می‌شود که می‌تواند به اینترنت دسترسی داشته باشد، مانند تلفن هوشمند، ساعت هوشمند، دوربین، لپ‌تاپ یا کامپیوتر، و معمولاً با استفاده از یک مرورگر وب، مانند کروم یا فایرفاکس، از یک وب سرور درخواست داده است. وب سرورها از زمان پیدایش اینترنت وجود داشته اند و فناوری استفاده از آنها همراه با محتوایی که ارائه می دهند به تکامل و شکل دادن به اینترنتی که امروزه ما استفاده می کنیم کمک کرده است.

وب سرور ها نیز بر روی قطعات بسیار کوچکتری نیز اجرا می شوند. احتمالاً با باز کردن آدرسی مانند http://192.168.1.1 در مرورگر خود برای ایجاد تغییرات در نام شبکه وای فای یا رمز عبور خود، وارد روتر خانگی خود شده اید. این یک وب سرور است و روی روتر خانگی شما اجرا می شود.

بهترین وب سرور ها کدامند؟

 

Apache:

رایج ترین وب سرور مورد استفاده در دنیای اینترنت، سرور HTTP Apache از بنیاد نرم افزار Apache است. طبق گزارش ها، Apache از اول سپتامبر ۲۰۲۰ حدود ۳۶ درصد از سهم بازار را در اختیار دارد. تسلط Apache در بازار تصادفی نیست. بخش عمده‌ای از این سهم بازار به این دلیل به دست آمد که Apache روی تمام توزیع‌های اصلی لینوکس از پیش نصب شده است. این کار راه اندازی و اجرای آن را بسیار آسان می کند زیرا قبلاً نصب شده است. همچنین فراموش نکنیم، پروتکل اولیه ای که ما در اینترنت استفاده می کنیم – HTTP – مترادف با نام فرآیندی است که تحت آن Apache بر روی لینوکس اجرا می شود – HTTPD یا HTTP Daemon.

 

Nginx:

یکی دیگر از وب سرورهای محبوب Nginx است که به عنوان engine-x تلفظ می شود. Nginx در سال ۲۰۰۴ منتشر شد، با هدف صریح عملکرد بهتر از فناوری وب سرور Apache ایجاد شد، در حال حاضر حدود ۳۲٫۵ درصد از سهم بازار را در اختیار دارد و در حال رشد است.

Nginx نسبت به Apache مموری کمتری مصرف می‌کند و از نظر تئوری می‌تواند چهار برابر بیشتر درخواست‌ها را در هر ثانیه انجام دهد. به همین دلیل است که در ابتدا به عنوان لود بالانسر یا ریورس برای وب سایت های شلوغ استفاده می شد. با تکامل نرم افزار و رشد پایگاه کد، Nginx به جای کار کردن در کنار وب سرور، توانست به طور کامل Apache را جایگزین کند.

 

LiteSpeed:

وب سرور LiteSpeed که به اختصار LSWS نامیده می شود، تقریباً یک تازه وارد به صحنه وب سرور است. در چند سال اخیر به دلیل کارایی آن، طرفداران زیادی در میان شرکت های میزبانی وب به دست آورده است. با معماری ساده آن، شرکت‌هایی که وب سرور لایت اسپید را اجرا می‌کنند می‌توانند ظرفیت وب‌سایت‌ها را بر روی سرورهای خود دو برابر کنند، با این فرض که قبلاً Apache را اجرا می‌کردند.

 

IIS:

قبل از هر چیزی باید این را بگوییم که هیچ مشکلی آشکارا در استفاده از IIS وجود ندارد، با این حال نمی توانید شرکت های زیادی را پیدا کنید که از IIS استفاده کنند. اول از همه، IIS فقط روی Microsoft Windows Server اجرا می‌شود که هزینه‌های لایسنس (اغلب، گران‌قیمت) دارد و بسیاری از شرکت‌های میزبانی نمی‌خواهند این پول را خرج کنند. دوم، IIS برای برنامه‌های مبتنی بر PHP مانند وردپرس عالی نیست. در حالی که وردپرس می‌تواند روی IIS اجرا شود اما این اجرا شدن با مشکلات فراوانی مواجه خواهد بود.

محصول IIS مایکروسافت برای شرکت‌هایی طراحی شده است که هنوز برنامه‌ها یا وب‌سایت‌هایی را در کد اختصاصی ASP.NET خود اجرا می‌کنند که نرم‌افزارهای تجاری زیادی روی آن اجرا می‌شوند. در دنیای کسب و کار شرکت‌ها، سرورهای بسیاری از IIS را می‌بینید که این برنامه‌ها را اجرا می‌کنند، اغلب برنامه‌های قدیمی دهه‌های گذشته، یا پورتال‌های اینترانت پیچیده برای کارمندان. IIS اغلب با Microsoft Sharepoint جفت می شود، این یک مجموعه نرم افزاری مشترک یا Microsoft Dynamics، برنامه ERP آن است.

کدام وب سرور را انتخاب کنیم؟

پاسخ به این سوال آسان نیست و کاملا بستگی به نیاز شما دارد. با این حال در ادامه نقط قوت این وب سرور ها را اعلام می کنیم تا بتوانید تصمیم بهتری بگیرید.

Apache یک انتخاب عالی برای ادمین ها و هاست هایی است که ممکن است چیزی را بخواهند که بسیار قابل تنظیم باشد، زیرا دارای مجموعه گسترده ای از ماژول های از پیش کامپایل شده است که می توانند اضافه شوند. این ماژول ها از هر چیزی مانند طرحواره های احراز هویت گرفته تا پشتیبانی بسته خاص برای PHP، TCL، Python، Ruby و غیره را شامل می شود. Apache همچنین قابل اعتماد، پایدار و برای کاربران مبتدی محبوب محسوب می شود. از آنجایی که Apache بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، به طور مکرر به روز رسانی های امنیتی و ویژگی ها را دریافت می کند و پایگاه بزرگی برای پشتیبانی وجود دارد.

از طرف دیگر Nginx می تواند به عنوان یک پروکسی معکوس در کنار یک آپاچی یا به عنوان وب سرور مستقل کار کند و ویژگی مشابهی برای فایل های htaccess. ندارد. برنامه‌های نوشته شده به زبان پایتون و روبی در هنگام اجرا بر روی وب سرور Nginx عملکرد بالایی دارند. با متعادل کننده های بار و مقداری بهینه سازی ممکن است یک وب سرور با عملکرد فوق العاده بالا داشته باشید. Nginx همچنین در مقایسه با Apache به سختی راه اندازی و کانفیگ می شود.

مقایسه Nginx با Litespeed واقعاً منصفانه نیست زیرا اگرچه مشابه هستند، اما هر دو فناوری وب سرور بسیار تخصصی هستند. به عنوان مثال، Nginx برنامه‌های Ruby را به خوبی اجرا می‌کند، در حالی که LiteSpeed دارای حافظه کش در سطح سرور + فناوری‌هایی مانند lscasche و lsphp است که به این معنی است که برنامه‌هایی مانند WordPress، MediaWiki و Magento در این وب سرور بسیار خوب اجرا می‌شوند.

جمع بندی:

وقتی صحبت از موفقیت وب سایت شما می شود، سرعت بارگذاری صفحات برای مشتریان و کاربران شما ضروری است. نتایج به وضوح به خودی خود صحبت می کنند، وب سرور LiteSpeed دارای مزیت عملکردی واضح و متمایز نسبت به همتایان خود است و به همین دلیل، ما در شتابان هاست آن را به طور پیش فرض در هاست های اشتراکی و وردپرس خود به مشتریان خود ارائه می دهیم. امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

خروج از نسخه موبایل