نماد سایت وبلاگ شتابان هاست

تفاوت (WordPress ، Joomla و Drupal) چیست

تفاوت (Wordpress ، Joomla و Drupal)

با سلام خدمت شما دوستان عزیز شتابان هاست. ما در این قسمت به موضوع تفاوت WordPress ، Joomla و Drupal پرداختیم . مارا همراهی کنید

در حالی که ۲۳٪ از کل وب سایت‌های جهان هم‌ اکنون از وردپرس استفاده می‌کنند، اما آن را نمی‌توان تنها سیستم مدیریت محتوای open source مطرح در بازار دانست. سیستم‌های بسیار خوب دیگری همچون Joomla و Drupal نیز وجود دارند. با اینکه هر سه این سیستم‌ها در خیلی از موارد مشترک هستند، ولی در عین حال، مزیت‌ها و کمبود‌هایی نیز دارند. در این مقاله، ما wordpress و joomla و drupal را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد تا بدانیم کدامیک بهتر از دیگری هستند.

تفاوت WordPress ، Joomla و Drupal:

هر‌ سه این سیستم‌های مدیریت محتوای محبوب دنیای وب، ویژگی‌های مشترک بسیاری در تکنولوژی دارند.

با اینکه شباهت‌ ها و اشتراکات فراوانی در این سه وجود دارد، اما از بسیاری از زاویه‌های دیگر نیز متفاوت هستند. مثلا این سیستم‌ها در سیاست‌هایی مانند هسته سیستم و اینکه ماژول‌ها و template را چگونه کنترل کنند، با یکدیگر تفاوت دارند.  همچنین نوع نگرش به امنیت در آنها متفاوت است و چگونگی راه‌اندازی وب سایت از سمت کاربر نیز تحت تاثیر همین تفاوت‌هاست.

حال که بحث از تفاوت‌ها کردیم، بیایید تا نگاهی به تفاوت‌های سه سیستم مدیریت‌ محتوای WordPress، Joomla و Drupal، با یکدیگر بی‌اندازیم.

کاربرد آسان برای کاربران تازه‌کار:

بسیاری از افرادی که وب سایت می‌سازند، توسعه‌دهندگان وب، برنامه‌نویسان و یا طراحان نیستند. آنها کاربران معمولی هستند که فقط می‌خواهند یک وب سایت داشته باشند. از این رو آسان بودن کارکرد، یکی از مهمترین فاکتورها برای اکثر کاربران به شما می‌آید.

WordPress:

WordPress به فرآیند نصب پنج دقیقه‌ای خودش معروفه و بسیاری از هاستینگ‌ های وردپرسی نیز قابلیت نصب WordPress را با یک کلیک در اختیار کاربر گذاشته‌اند. همین نصب پنج دقیقه ای آسان باعث شده است که کاربران تازه‌کار بتوانند به آسانی و در چند دقیقه وب سایت خودشان را به راه بیا‌ندازند.

 

 

مراحل بعد از نصب worpress نیز تقریبا بهتر از joomla و drupal هستند. کاربر ابتدا یک صفحه‌ی تمیز و ساده را به عنوان مدیریت کاربری می‌بیند که از آنجا می‌تواند شروع به نوشتن نوشته‌ها، ساختن برگه‌ها و یا شخصی‌سازی قالب بکند.

Joomla:

مراحل نصب joomla شاید به سرعتی که در wordpress می‌بینیم، صورت نگیرد ولی قدم‌های نصب تقریبا مشابه wordpress است. علاوه بر این بسیاری از هاستینگ‌ های اشتراکی، قابلیت نصب joomla با یک کلیک را نیز فراهم ساخته‌اند.

 

 

بعد از نصب، کاربر وارد کنترل پنل مدیریتی می‌شود که به اندازه wordpress، ساده و minimal طراحی نشده است. منو‌ها و دکمه‌های فراوانی را می‌بینیم که برای شخصی‌سازی joomla در نظر گرفته شده است. طرفداران joomla در پاسخ به این مساله خواهند گفت که دلیل آن این است که joomla بسیار قدرتمند‌تر از wordpress است، ولی ما فکر می‌کنیم که چنین ظاهری برای کاربران تازه‌ کار کمی ترسناک به نظر می‌رسد و اینکه کار کردن با joomla بسیار سخت می باشد.

Drupal:

نصب دروپال تقریبا شبیه joomla و wordpress است. به سادگی کافیست پکیج را دانلود کرده و بعد روی هاست آپلود کرده و scripte نصب را اجرا کنیم.

 

 

drupal همچنین توزیع‌های مختلف را ارائه می‌دهد. این توزیع‌ها در واقع پکیج‌های آماده و ترکیبی از ماژول‌ها و تنظیمات انجام شده برای وب سایت‌هایی با دسته‌بندی خاص هستند.

مراحل بعد از نصب برای کاربران تازه‌ وارد کمی پیچیده است. از این رو کاربران تازه‌ کار در پیدا کردن مراحل انجام تغییرات لازم برای شخصی‌سازی وب سایت‌شان کمی سردرگم خواهند شد. drupal اقدامات لازم برای نوشتن محتوا را کاملا واضح نشان داده است اما مراحل تغییرات ظاهر وب سایت و بخش‌هایی غیر از محتوا، خیلی واضح به نظر نمی‌رسند.

امنیت:

 

 

امنیت فاکتور بسیار مهم در انتخاب سیستم مدیریت محتوا برای وب سایت است. تقریبا تمام سیستم‌های موجود در اینترنت، ضعف‌های امنیتی دارند و این بر همگان آشکار است.

Worpress:

محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا بودن در دنیا سبب شده است که این سیستم اغلب مورد حمله هکرها قرار گیرد. با این حال wordpress بسیار امن کد زده شده است و به اتفاقات و مشکلات امنیتی بسیار سریع پاسخ می‌دهد. همچنین wordpress مکانیزم به‌روزرسانی خودکار را برای patch کردن سریع مشکلات امنیتی wordpress، فعال کرده است.

همچنین برای امن‌تر کردن وب سایت‌های wordpress می‌توان از پشتیبان گیری متداول و اتوماتیک و همچنین احراز هویت دو مرحله‌ای استفاده نمود و البته راهکارهای بسیار دیگری نیز وجود دارد.

یک سیستم پیش فرض نیز در wordpress وجود دارد که به‌روزرسانی‌های تمام اجزای استفاده شده در wordpress را چک کرده و آنها را به مدیر وب سایت اطلاع می‌دهد. اینکار به توسعه‌دهندگان و طراجان پوسته‌ها و افزونه‌ها این امکان را می‌دهد تا بصورت سریع نسبت به وجود مشکلات امنیتی اقدام کنند.

Joomla:

وقتی بحث از امنیت می‌شود، joomla بسیار شبیه wordpress است. آنها بصورت فعال نسبت به آسیب‌ پذیری های امنیتی عکس‌العمل نشان می‌دهد و به سرعت این مشکلات را patch می‌کنند. با این حال نگهداری وب سایت و نصب به‌روزرسانی‌ها همچنان بر دوش مدیر وب سایت می‌باشد.

اکستنشن‌های بسیاری برای پشتیبان‌گیری از joomla وجود دارد. همچنین‌ می‌توانید برای بهبود امنیت joomla خودتان، همان روش‌های موجود در wordpress را پیش بگیرید.

Drupal:

drupal امنیت را خیلی جدی می‌گیرد. آنها تمام آسیب‌پذیری‌های امنیتی را که کشف و پچ کرده‌اند را در وب سایت خود منشتر می‌کنند. یک باور عمومی وجود دارد که drupal بسیار امن‌تر از سایر سیستم‌های مدیریت محتوا است، به این دلیل که شما در مورد هک شدن وب سایت‌های drupal ، چیزی نمی‌شنوید، اما این ممکن است به این دلیل باشد که این سیستم به اندازه joomla و wordpress محبوب نیست.

نتیجه گیری:

wordpress، joomla و drupal هر سه‌ اینها سیستم‌های مدیریت محتوای بسیار عالی‌ هستند. drupal و joomla با ویژگی‌ها و قابلیت‌های پیش فرض بسیاری می‌آیند ولی wordpress بصورت پیش فرض بسیار ساده‌تر است. با این حال wordpress در یادگیری و کاربری آسان و همچنین مخازن غنی از پوسته و افزونه، گوی سبقت را پیش گرفته است. ما فکر می‌کنیم افرادی که توسعه‌دهنده نیستند اما به راه‌اندازی و نگهداری وب سایت‌ها مشغول هستند، بهتر است تا با wordpress کار کنند تا joomla و drupal.

بعد از مطالعه این مقاله با تفاوت WordPress ، Joomla و Drupal آشنا شده اید.

امیدواریم از این مقاله بهره لازم را برده و برای شما مفید بوده باشد. نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

ما را در شتابان هاست دنبال کنید.

خروج از نسخه موبایل