نماد سایت وبلاگ شتابان هاست

SQLite چیست و چه کاربردی دارد

در این مقاله به بررسی موتور دیتابیس بسیار معروف به نام SQLite خواهیم پرداخت. ما آنچه را که انجام می دهد ، کاربردهای اصلی آن را شرح خواهیم داد و سپس نحوه راه اندازی و استفاده از آن را در رایانه شخصی خود توضیح خواهیم داد.

SQLITE چیست؟

SQLite یک موتور دیتابیس است. این نرم افزاری است که به کاربران امکان می دهد با یک بانک اطلاعاتی رابطه ای ارتباط برقرار کنند. در SQLite ، یک پایگاه داده در یک فایل واحد ذخیره می شود – صفتی که آن را از سایر موتورهای پایگاه داده متمایز می کند. این واقعیت امکان دسترسی زیاد را فراهم می آورد: کپی کردن یک بانک اطلاعاتی پیچیده تر از کپی کردن پرونده ای نیست که داده ها را ذخیره می کند ، اشتراک یک بانک اطلاعاتی می تواند به معنای ارسال پیوست ایمیل باشد.

اشکالات SQLITE:

قابل حمل بودن امضای SQLite متأسفانه وقتی بسیاری از کاربران مختلف به طور همزمان جدول را به روز می کنند ، گزینه ضعیفی محسوب می شود (برای حفظ تمامیت داده ها ، فقط یک کاربر می تواند همزمان به پرونده بنویسد). همچنین ممکن است کار دیگری انجام شود تا امنیت داده های خصوصی به دلیل همان ویژگی هایی که SQLite را در دسترس می کند ، تضمین شود. علاوه بر این ، SQLite همانند بسیاری از سیستم های پایگاه داده دیگر عملکرد دقیقی را ارائه نمی دهد ، برخی از ویژگی های پیشرفته دیگر سیستم های پایگاه داده رابطه را محدود می کند.

سرانجام ، SQLite انواع داده ها را تأیید نمی کند. در جایی که بسیاری از نرم افزارهای پایگاه داده دیگر داده هایی را که با طرح جدول مطابقت ندارد ، رد می کنند ، SQLite به کاربران امکان می دهد داده های مربوط به هر نوع را در هر ستون ذخیره کنند.

SQLite طرح هایی ایجاد می کند ، که نوع داده ها را در هر ستون محدود می کند ، اما آنها را اجرا نمی کند. مثال زیر نشان می دهد که ستون id انتظار ذخیره اعداد صحیح را دارد ، ستون نام انتظار دارد متن را ذخیره کند و ستون سن انتظار دارد که اعداد صحیح را ذخیره کند:

 

 

با این حال ، مقادیر از نوع اشتباه را رد نمی کند. ما می توانیم به طور تصادفی انواع داده های اشتباه را در ستون ها وارد کنیم. ذخیره انواع مختلف داده در همان ستون یک عادت بد است که می تواند منجر به خطاهایی شود که رفع آن دشوار است ، بنابراین مهم است که در مورد برنامه خود سختگیر باشید حتی اگر آن را اجرا نکند.

استفاده از SQLITE:

حتی با در نظر گرفتن اشکالات ، مزایای امکان دسترسی و دستکاری در یک پایگاه داده بدون درگیر کردن برنامه سرور بسیار زیاد است. در سراسر جهان برای آزمایش ، توسعه و در هر سناریو دیگری مورد استفاده قرار می گیرد که منطقی باشد که پایگاه داده در همان دیسک مانند کد برنامه باشد. همچنین جزء تکرارترین قطعات نرم افزار در جهان می دانند.

تنظیم SQLITE:

Binaries برای SQLite را می توان در صفحه بارگیری SQLite نصب کرد.

WINDOWS:

  1. پرونده sqlite-tools-win32-x86-3200100.zip را بارگیری کرده و آنرا از حالت فشرده خارج کنید.
  2. از ترمینال git-bash دایرکتوری پوشه جدا نشده با cd ~/Downloads/sqlite-tools-win32-x86-3200100/sqlite-tools-win32-x86-3200100/ را باز کنید.
  3. اجرای دستور sqlite با دستور winpty ./sqlite3.exe. اگر آن فرمان sqlite را باز کند ، بی درنگ ، تبریک می گویم! شما نصب کرده اید.

ما می خواهیم از جاهای دیگر به سرعت به این دستور دسترسی پیدا کنیم ، بنابراین می خواهیم نام مستعار را برای این فرمان ایجاد کنیم. با وارد کردن کلیدهای Ctrl + C از sqlite> سریع خارج شوید و در همان ترمینال git-bash بدون تغییر پوشه ها ، این دستورات را اجرا کنید:

echo "alias sqlite3=\"winpty ${PWD}/sqlite3.exe\"" >> ~/.bashrc

و

source ~/.bashrc

دستور اول alias sqlite3 را ایجاد می کند که می توانید برای باز کردن یک بانک اطلاعاتی استفاده کنید. دستور دوم ترمینال شما را تازه می کند تا بتوانید استفاده از این دستور را شروع کنید. دستور sqlite3 newdb.sqlite را تایپ کنید. اگر یک sqlite> اعلان به شما نشان داده شده است ، با موفقیت دستور sqlite3 را برای ترمینال خود ایجاد کرده اید. برای ترک Ctrl + C را وارد کنید. همچنین می توانید با وارد کردن .exit در سریع و با فشار دادن Enter ، از آن خارج شوید.

MAC OS X:

برای مکینتاش ، از بسته ابزارهای sqlite Mac OS X (x86) استفاده کنید:

  1. آن را نصب کرده و آن را از حالت فشرده خارج کنید.
  2. در ترمینال خود ، با استفاده از cd به فهرست پوشه جدا نشده بروید.
  3. دستور mv sqlite3 / usr / local / bin / را اجرا کنید. با این کار دستور sqlite3 به مسیر ترمینال شما اضافه می شود و به شما امکان می دهد از هرجای دیگر از این دستور استفاده کنید.
  4. سعی کنید sqlite3 newdb.sqlite را تایپ کنید. اگر یک sqlite> اعلان به شما ارائه شده است ، نصب کرده اید! برای ترک کردن ، کنترل + d را وارد کنید. همچنین می توانید با تایپ کردن exex در سریع و فشار دادن بازگشت ، خروج کنید.

LINUX:

در اوبونتو یا توزیع مشابه:

  1. ترمینال خود را باز کنید و sudo apt-get install sqlite3 را اجرا کنید. در غیر این صورت ، از مدیران بسته توزیع خود استفاده کنید.
  2. دستور sqlite3 newdb.sqlite را تایپ کنید. اگر یک sqlite> اعلان به شما ارائه شده است ، با موفقیت دستور sqlite3 را برای ترمینال خود ایجاد کرده اید. می توانید با وارد کردن .exit در سریع و فشار دادن enter ، از آن خارج شوید.

جمع بندی:

شما یک نرم افزار پایگاه داده نصب کرده اید و یک اتصال به یک پایگاه داده را باز کرده اید. اکنون شما تمام توان SQL را در دستان خود دارید. شما می توانید تمام داده ها را برای هر برنامه ای که می توانید رویای خود بنویسید ، مدیریت کنید.

امیدواریم از این مقاله بهره لازم را برده و برای شما مفید بوده باشد. نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

ما را در شتابان هاست دنبال کنید.

خروج از نسخه موبایل