نماد سایت وبلاگ شتابان هاست

IOPS چیست؟

IOPS

شاید شما هم چندین بار در هنگام خرید هارد دیسک با کلمه IOPS  آشنا شده باشید ولی متوجه نشده باشید که این کلمه چه ویژگی هایی از هارد دیسک را نشان میدهد.  ما در این مطلب به شما همراهان عزیز شتابان هاست IOPS و ویژگی های آن را معرفی می کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

IOPS:

IOPS در واقع واحد سنجش ورودی/خروجی وسایل ذخیره‌سازی مثل هارد دیسک (HDD)، درایو‌های حالت جامد (SSD) و SAS است و مقدار آن تعداد عملیات ورودی و یا خروجی را که یک دستگاه یا هارد میتواند در مدت زمان یک ثانیه انجام دهد را نشان می دهد. دستگاه یا هاردی که مقدار IOPS  آن بیشتر باشد میتواند عملیات بیشتری را در یک ثانیه انجام دهد.

 

 

IOPS در SATA و SAS:

این دو نوع از هارد ها در دنیای امروز بیشترین کاربرد را دارند. هر دو این هارد ها برای انجام عملیات خود در حال چرخاندن یک دیسک هستند. فقط یک نوع از هارد دیسک SATA  در بازار موجود می باشد این در حالی است که از هارد دیسک SAS  دو نوع در بازار موجود است. مبنای این دسته بندی مقدار IOPS  آن هاست. در ادامه به این دسته بندی ها خواهیم پرداخت.

SATA:

میانگین سرعت SATA 7.2K rpm است و میتواند حداکثر ۱۰۰ عملیات ورودی و خروجی را در ثانیه انجام دهد. این هارد با سرعت ۱۰K rpm می تواند حداکثر ۱۵۰ عملیات را در ثانیه انجام دهد.

SAS:

این نوع از هارد دیسک با دو سرعت ۱۰k و ۱۵k در بازار موجود است. SAS 10k میتواند ۱۴۰ عملیات را در ثانیه انجام دهد و SAS 15k  میتواند ۲۱۰ عملیات را در ثانیه انجام دهد. SAS سریعتر از SATA است و در معاملات بانکی و تجارت الکترونیکی استفاده می شود.

SSD:

در این نوع از هارد ها مقدار IOPS  بسته به نیاز سرعت خواندن و نوشتن بسیار زیاد است. مقدار IOPS در هارد های SSD بین ۴۶۰۰ تا ۷۵۰۰ است ولی این مقدار نیز قابل افزایش است امروزه یک هارد SSD مدرن میتواند ۱۰۰۰۰۰ عملیات را در یک ثانیه انجام دهد.

امیدوارم این مقاله براتون مفید بوده باشه.

ما رو تو شتابان هاست دنبال کنید. 🙂

خروج از نسخه موبایل