نماد سایت وبلاگ شتابان هاست

گنو لینوکس چیست

ما از نرم افزارهای منبع آزاد و یا همان اوپن سورس زیادی استفاده کرده ایم و اغلب این نرم افزار ها تحت مجوز GNU / GPL لایسنس شده اند. لینوکس که پایه ای برای دهها سیستم عامل مدرن است ، خود تحت مجوز GNU یا گنو قرار دارد و اغلب به دلیل استفاده بیشتر نرم افزارهای دارای مجوز تحت GNU ، GNU / LINUX نامیده می شود.

GNU چیست؟

GNU یک سیستم عامل و مجموعه گسترده ای از نرم افزارهای منبع آزاد و رایگان است که همه آنها تحت مجوز GPL یا (General Public License) مجاز هستند.  اما چرا ما همیشه با عنوان GNU//Linux این پروژه را نام می بریم ؟ دلیل این موضوع این است که سیستم عامل لینوکس بدون داشتن نرم افزارهایی که توسط پروژه GNU ایجاد شده اند تقریبا هیچ کار خاصی نمی تواند انجام دهد بنابراین ما همیشه Linux را در کنار پروژه GNU قرار می دهیم تا با همدیگر یک مجموعه کامل را تشکیل دهند.

فرض کنید سیستم عامل ویندوز را نصب کرده اید و هیچ نرم افزار جانبی بر روی آن نصب نشده است ، حتی مجموعه Notepad ، Paint ، Media Player و … را در این سیستم عامل ندارید ! این دقیقا شرایطی است که شما زمانیکه لینوکس را بصورت خام نصب می کنید برای شما به وجود می آید اما GNU یعنی اضافه شدن Office ، Photoshop ، Outlook و به سیستم عامل خام.

GNU چگونه شروع شد؟

تا دهه ۷۰ ، این نرم افزار اغلب در بین مردم به اشتراک گذاشته می شد و توسعه دهندگان کد یکدیگر را می دیدند و اغلب نرم افزار یکدیگر را اصلاح می کردند. این دوران طلایی دوام چندانی نداشت و در اوایل دهه ۸۰ ، اصطلاح نرم افزار اختصاصی اختراع شد. بیشتر نرم افزارها اختصاصی شدند و دست کاری در آن ها غیرممکن شد که ریچارد استالمن پروژه GNU را در سال ۱۹۸۳ با هدف ایجاد و توزیع نرم افزاری که می تواند آزادانه توسط هر شخصی در سراسر جهان ویرایش شود را آغاز کرد.

ریچارد استالمن می خواست یک سیستم عامل کاملاً رایگان ایجاد کند که دارای مؤلفه ها و نرم افزارهایی باشد که بطور رایگان در دسترس عموم قرار گیرد. استالمن می خواست محیطی وجود داشته باشد که کاربران بتوانند از کد منبع استفاده ، درک و اصلاح کنند و حتی نسخه های اصلاح شده را نیز توزیع کنند. این بعداً به عنوان مانیفست گنو منتشر شد.

 

 

گنو در مقابل گنو / لینوکس:

بنابراین GNU یک سیستم عامل است و لینوکس یک هسته است. هر دوی آنها بر اساس UNIX ساخته شده اند. گنو با سیستم عامل گنو و ابزارهای گنو محیط خاص خود را دارد. از طرف دیگر ، لینوکس فقط یک هسته است و برای تعامل با هسته از ابزار و نرم افزارهای گنو استفاده می کند. هنگامی که از دسک تاپ در دسک تاپ لینوکس خود استفاده می کنید ، از نرم افزار GNU استفاده می کنید که با استفاده از کامپایلرهای گنو برای هسته لینوکس تهیه شده است.

بحث راجب نامگذاری گنو:

همیشه در مورد اینکه لینوکس را باید گنو / لینوکس یا فقط لینوکس ساده بنامیم ، بحث برانگیز بوده است. دلیل این امر این است که مروجان GNU بر این باورند که گنو قبلاً یک سیستم کامل بود و هسته لینوکس صرفاً با ایجاد یک هسته بسیار مشهور خلائی را پر کرده است ، زیرا بیشتر نرم افزارهای لینوکس تحت GNU قرار دارند ، باید آن را GNU / Linux نامید. با این حال ، برخی از علاقه مندان به لینوکس دوست دارند این واقعیت را کنار بگذارند که لینوکس را فقط باید Linux بنامیم.

جمع بندی:

ریچارد استالمن پروژه گنو را ایجاد کرد و آن کار باعث شد به شهرت و محبوبیت سیستم عامل مبتنی بر لینوکس در روزگار مدرن تبدیل شود. پروژه GNU با هر ابزار و نرم افزاری که برای ایجاد و اجرای یک نرم افزار از کامپایلرها و ویرایشگرها گرفته تا نرم افزارهای کاربردی لازم است ، کامل است. GNU / Linux اغلب برای لینوکس به عنوان یک سیستم کامل با استفاده از کرنل لینوکس و ابزارهای گنو استفاده می شود.

امیدواریم از این مقاله بهره لازم را برده و برای شما مفید بوده باشد. نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

ما را در شتابان هاست دنبال کنید.

خروج از نسخه موبایل