نماد سایت وبلاگ شتابان هاست

کوکی چیست و چه کاربردی دارد

کوکی چیست؟

شاید برخی از شما نمی دانید که کوکی چیست. کوکی یک پیام است که سرور به مرورگر شما می فرستد و مرورگر شما آن را به عنوان text ذخیره می کند. وقتی شما در حال جستجو در نتایج جستجوی Google هستید ، به سیستم وارد فیس بوک می شوید یا فقط در یک انجمن آنلاین گپ می زنید ، با کوکی ها روبرو شده اید. آنها ذاتاً مضر نیستند ، اما دقیقاً مانند گذرواژه‌ها یا آدرسهای ایمیل ، وقتی در دست اشتباه قرار گیرند ، می توانند از آنها سوءاستفاده کنند. ما در این مقاله به شما همراهان عزیز موضوع کوکی چیست را آموزش می دهیم.

کوکی چیست :

به زبان ساده ، کوکی ها فقط پرونده هایی هستند که در رایانه شما ساکن هستند. کوکی ها هنگام بازدید از وب سایت ایجاد می شوند. از آنها برای ذخیره اطلاعات مربوط به تعامل شما با وب سایت استفاده می شود ، که وب سرور می تواند بعداً هنگام پردازش فعالیت شما از آنها استفاده کند. این کوکی مخصوص شما است و می تواند توسط سرور وب (هنگام تعامل با آن) یا برنامه هایی در رایانه شما خوانده شود.

از نظر فنی ، مرورگر شما برنامه ای است که واسطه کنترل کوکی بین رایانه و وب سایت شماست. این کوکی ها که توسط یک وب سایت استفاده می شود بسته به اینکه شما با آن وب سایت در ارتباط باشید ، انواع مختلفی از محتوا را ارائه می دهد. کوکی ها می توانند پس از مدت زمان معینی (معمولاً توسط وب سایت صادر کننده کوکی تعیین می شوند) منقضی شوند ، اما در صورت لزوم ، می توان آنها را به صورت دستی حذف کرد.

چرا از کوکی ها استفاده می شود؟

زیرا آنها مناسب و کارآمد هستند. اگر یک وب سایت می خواهد هزاران کاربر را بدون کوکی سرویس دهی کند ، باید تمام آن داده های تعامل را در حافظه خود ذخیره کند و باید به تنهایی پردازش شود. با بارگیری آن کار برای کاربر ، کا را سریعتر و کم تحرک تر می کند.

کوکی ها برای چه مواردی استفاده می شوند؟

یکی از دلایل کوکی شناسایی شماست. اگر به یک وب سایت وارد شوید و مرورگر خود را ببندید ، سپس آن را نسخه پشتیبان تهیه کنید ، وب سایت می داند که این شما هستید زیرا این کوکی وجود دارد. کوکی ها می توانند انواع و اقسام اطلاعات مانند تنظیمات برگزیده شما ، نوع مرورگر ، مکان شما و غیره را ذخیره کنند و از این اطلاعات برای بهتر شدن تجربه شما استفاده می شود.

کوکی ها چگونه بر شما تأثیر می گذارند؟

در اکثر موارد ، کوکی ها مضر نیستند. آنها فقط پروتکل دیگری هستند که در اینترنت برای تسهیل ارتباط بین کاربران و سرورها استفاده شده اند. نگران ویروس ها و بدافزارها هستید؟ راحت باشید. کوکی ها نمی توانند ویروس یا بدافزار داشته باشند و همچنین نمی توانند چنین مواردی را به کاربران دیگر منتقل کنند.

کوکی ها بخشی ضروری از تجربه اینترنت هستند و نباید از آنها وحشت داشت. به عنوان مثال ، حذف کوکی های شما ، شما را از سایت هایی مانند MakeUseOf و Facebook خارج می کند. اگر راحتی و شخصی سازی را دوست دارید ، باید یاد بگیرید که کوکی ها را در آغوش بگیرید.

اما شما باید نگران چه باشید؟

بدترین سناریو ممکن است رهگیری یا جعل یکی از کوکی های شما باشد ، که به کاربر دیگری امکان می دهد تا شما را در برخی وب سایت جعل هویت کند. این می تواند منجر به استراق سمع اطلاعات کاربر شود یا اعتبار نامه حساب شما را بدزدد. با این حال ، بیش از حد نگران نباشید. امنیت کوکی بیشتر به وب سایت و مرورگر شما بستگی دارد. به عنوان مثال ، ویژگی رمزگذاری کوکی می تواند به شما در محافظت از هکرها کمک کند.

مسئله شایع تر نوع خاصی از کوکی ها به نام “tracking cookie” است. این کوکی ها برای بهتر کردن تجربه شما استفاده نمی شوند. درعوض ، آنها تمام عملکردهای شما را در وب سایتهای خاصی پیگیری می کنند. اینها می توانند برای ساختن پروفایل های تاریخ مرور استفاده شوند ، که می توانند برای هدف قرار دادن تبلیغات خاص برای شما استفاده شوند. اینجاست که تهاجم به حریم خصوصی وارد می شود.

از حریم شخصی خود محافظت کنید:

آنچه شما باید درباره حریم خصوصی کوکی ها بدانید این است: آنها نمی توانند اطلاعاتی را که شما شخصاً ارائه نمی دهید ، بدانند. به عبارت دیگر ، فقط به این دلیل که یک وب سایت از شما کوکی دارد ، به این معنی نیست که آنها همه چیز را در مورد شما میدانند مگر اینکه آن اطلاعات را به وب سایت وارد کنید. بزرگترین مشکل ردیابی کوکی ها این است که یک آژانس تبلیغاتی می تواند تاریخچه مرور شما را مشاهده کند (زیرا این همان چیزی است که آنها برای هدف قرار دادن تبلیغات مرتبط با علایق شما دارند). البته با تنظیمات مرورگر و غیرفعال کردن کوکی ها می توانید از انجام آنها جلوگیری کنید.

اگر نمی خواهید همه کوکی ها را غیرفعال کنید (که باعث می شود از ویژگیهای قانونی در وب سایتهای قانونی استفاده نکنید) ، برخی مرورگرها به شما امکان می دهند کوکی های خاص را از دامنه های خاص غیرفعال کنید. برخی مرورگرهای پیشرفته تر به شما اجازه می دهند تا با لیست های سیاه همگام شوید. این اطلاعات توسط افراد یا جوامع حفظ می شوند تا دامنه ها را با روش های کوکی سایه دار حفظ نکنند. همچنین می توانید HSTS را برای جلوگیری از ربودن کوکی ها فعال کنید.

در نهایت ، وقتی صحبت از حریم خصوصی کوکی ها می شود ، همه چیز درباره اعتماد است. آیا به آن وب سایت اعتماد دارید تا هر تعامل را ثبت کنید؟ خط مشی رازداری و شرایط استفاده آنها را بخوانید. اگر به آنها اعتماد ندارید ، همیشه می توانید کوکی های خود را بعداً پاک کنید.

امیدواریم مقاله کوکی چیست برای شما مفید بوده و از آن بهره لازم را برده باشید. نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

ما را در شتابان هاست دنبال کنید.

خروج از نسخه موبایل