نماد سایت وبلاگ شتابان هاست

CLI یا واسط خط فرمان چیست و چه کاربردی دارد ؟

CLI یا واسط خط فرمان چیست و چه کاربردی دارد ؟

CLI مخفف Command Line Interface / Command Line User-Interface است. این در واقع یک رابط است که در آن کاربر می تواند با سیستم عامل در تعامل باشد تا برخی کارها را نه با یک رابط گرافیکی بلکه با وارد کردن برخی دستورات انجام دهد. سپس Command Language Interpreter این دستورات را تفسیر می کند و عملکرد مناسب توسط سیستم انجام می شود.

در روزهای اولیه که رابط کاربری گرافیکی (GUI) به خوبی توسعه نیافته و سیستم عامل DOS استفاده شده بود ، تمام کارهایی که باید انجام شود با استفاده از دستورات انجام می شد. کاربر قبلاً دستوراتی را روی DOS-prompt بنویسد ، مترجم سعی می کند آن فرمان را بشناسد و اگر این دستور را به عنوان معتبر تشخیص دهد ، وظیفه مناسب انجام می شود.

هدف CLI چیست؟

در نسل قبلی رایانه ها وقتی سیستم عامل های مبتنی بر GUI توسعه نیافته بودند ، رایانه ها از برخی سیستم عامل های مبتنی بر فرمان مانند MS-DOS ، Apple-DOS ، Unix و غیره استفاده می کردند. هرگونه تعامل انسانی با این سیستم عامل از طریق برخی دستورات انجام می گرفت. بعداً توسط مترجمی که به عنوان واسطه بین دستورات انسانی و زبان دستگاه OS عمل می کرد ، تفسیر شد.

برخی از رایج ترین کارهای روزانه که CLI را شامل می شود ، رفتن به یک دایرکتوری ، ایجاد یک فایل جدید ، نوشتن متن به یک فایل ، حذف یک پرونده ، نمایش پرونده ها در یک پوشه و غیره بود. با این حال ، حتی در دنیای مدرن GUI سیستم عامل ها هنگامی که ما با انجام کلیک با استفاده از ماوس ، تعامل و آسان ترین راه های تعامل با سیستم عامل را داشته باشیم ، به وب سایت ها مراجعه کنید و غیره.

CLI هنوز در بسیاری از مکان ها برای انجام برخی کارهای اساسی استفاده می شود. . رایج ترین و مکرر استفاده از CLI توسط برنامه نویسان انجام می شود که از این ابزار برای اضافه کردن / نصب قطعات به برنامه های خود استفاده می کنند. آنها همچنین از CLI برای انجام برخی تنظیمات مربوط به سیستم بر روی سرور به طور خودکار بر اساس سناریو استفاده می کنند به طوری که نیازی به کار واقعی روی سرور نیست. آنها معمولاً یک فایل فرمان یا اسکریپت PowerShell را ذخیره می کنند که می تواند دستورات CLI را روی سرور اجرا کند و عملیات / تنظیمات مورد نیاز را انجام دهد.

چرا از آن استفاده می کنیم؟

امروزه از آنجا که همه ما آگاه هستیم ، رایانه ها مسیری طولانی را از ابزارهای خط فرمان به رابط کاربری گرافیکی پیشرفته تر و پیشرفته تر منتقل کرده اند که کارکردهای آن بسیار ساده و آسان برای کاربری هر کاربر برای کار با رایانه و انجام کار است.

با این حال ، در پیکربندی سیستم رایانه ، CLI هنوز کاربرد عمده ای پیدا می کند. CLI این روزها بیشتر توسط برنامه نویسان نرم افزار یا مدیر سیستم انجام می شود تا برخی از وظایف مهم خود را انجام دهد که در غیر این صورت وقت و تلاش زیادی را در صورت انجام GUI مصرف می کند.

برای درک بهتر و در برخی جزئیات بیشتر ، بگذارید استفاده از CLI را برای برنامه نویسان و مجریان سیستم به طور جداگانه مشاهده کنیم.

استفاده از CLI توسط مدیران سیستم:

سرپرستان سیستم در اینجا به شخص / تیمی که از زیرساخت ها در دنیای IT مراقبت می کند ، رجوع می کنند. سرپرست می تواند یک تیم کامل از یک سازمان بزرگ باشد که مراقب تمام سیستم های رایانه ای است که در سازمان کار می کنند و رفاه هر سیستم فردی را حفظ می کنند. یک مدیر سیستم همچنین می تواند به فردی که به عنوان مهندس فنی کار می کند مراجعه کند تا مشکلات مربوط به سیستم را برای کاربران برطرف کند که یک کاربر عادی قادر نیست خود به خود حل کند. این سرپرستهای سیستم از CLI به طور گسترده برای بررسی تنظیمات سطح سیستم عامل ، انجام برخی کارها به طور مستقیم در سطح سیستم عامل استفاده می کنند که در غیر این صورت نیاز به نرم افزار اضافی برای GUI بارگیری می شود.

جدا از اینگونه کارها ، یک مدیر سیستم در یک سازمان بزرگ همچنین باید تمام سیستم ها را در مورد آخرین نرم افزار یا به روزرسانی های سیستم عامل نصب شده بر روی رایانه نظارت کند ، برخی کارها را بطور دوره ای بر روی هر سیستم با اتوماسیون انجام دهد از این رو نیاز به اجرای آن دسته از کارها را از بین می برد. به صورت روزانه. یکی دیگر از کاربردهای مهم این است که پیکربندی را می توان فقط با اجرای برخی دستورات روی رایانه بدون نیاز به حضور فیزیکی در همان مکان رایانه ، از راه دور تغییر داد و آن کار را بصورت دستی انجام داد.

همه این موارد با استفاده از CLI وقت و تلاش زیادی را کاهش می دهد و همچنین اطمینان می دهد که حتی در ساختارهای بزرگ سازمانی با حداقل کار انسانی نیز می توان ریسک امنیتی را ردیابی و از آن جلوگیری کرد.

مزایا و معایب CLI:

CLI نیز مانند هر ابزار / فناوری دیگری در دنیای رایانه ها ، دارای مزایای خاص خود و همچنین برخی از معایب آن است.

مزایا:

معایب:

جمع بندی:

از طریق این مقاله ما توانستیم اطلاعات زیادی در مورد CLI ، آنچه در آن است ، چه چیزی و چگونه استفاده می شود بدانیم ، در کجا از آن بیشتر استفاده می شود و از همه مهمتر چرا CLI هنوز در دنیای مدرن گرافیک جذاب در رایانه ها استفاده می شود. برای خلاصه کردن همه این موارد ، اگرچه رابط کاربری در رایانه ها و سیستم عامل از CLI به GUI فاصله زیادی داشته است ، باید دید که CLI هنوز هم در تنظیمات و نظارت بر سطح سیستم عامل کاربرد زیادی پیدا می کند.

همچنین در صورت انجام برخی کارهای مکرر با رابط کاربری گرافیکی که می توانید با کمک دستورات آن را خودکار کنید ، می تواند برخی از زمان گرانبهای شما را نیز کاهش دهد. به طور کلی ، CLI به شما نیاز دارد که برخی از دستورات را به خاطر بسپارید و می توانید در آغاز کمی گیج کننده باشید. اما اگر به اندازه کافی صبور و مشتاق هستید ، این ابزار قدیمی هنوز هم می تواند شگفتی هایی را برای شما انجام دهد و به شما در صرفه جویی در وقت گرانبها کمک کند و همچنین قابلیت اطمینان بالایی را برای انجام برخی کارهای مهم به شما می دهد.

امیدواریم از این مقاله بهره لازم را برده و برای شما مفید بوده باشد. نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

ما را در شتابان هاست دنبال کنید.

خروج از نسخه موبایل