نماد سایت وبلاگ شتابان هاست

سرور کلاستر چیست؟

سرور کلاستر چیست؟

سرور کلاستر (Server Cluster) یا به زبان فارسی سرور خوشه ای گروهی از سرورهای مستقل است که به عنوان node نامیده می شوند ، به عنوان یک سیستم واحد با هم کار می کنند و در دسترسی بسیار خوبی به مشتریان ارائه می دهند. این نوع سرور شامل دو یا چند کامپیوتر است که با قابلیت اطمینان بالا ، مقیاس پذیری و در دسترس بودن نسبت به یک کامپیوتر واحد کار می کنند. هنگامی که در یک node یک خرابی وجود داشته باشد ، آنگاه منابع هدایت می شوند و می توان حجم کار را در یک کلاستر به کامپیوتر دیگری توزیع کرد. این اطمینان را می دهد که کاربران می توانند به طور مداوم به منابع دسترسی داشته باشند. در ادامه با ا در شتابان هاست همراه باشید تا شما را با سرور کلاستر و انواع آن آشنا کنیم.

سرور کلاستر چیست؟

کلاستر های سرور برای برنامه هایی با حالت حافظه در حال اجرا طولانی تر و یا برای داده های مرتبا به روز شده طراحی شده اند. می توان از آن در سرورهای پرونده ، سرورهای چاپی ، سرورهای دیتابیس و سرورهای پیام رسانی استفاده کرد. این می تواند قوام سرور را حتی در صورت بروز هرگونه خرابی در یکی از سرورها حفظ کند. دستگاه های مشترک به سرور مانند دیسک در آرایه های دیسک مشترک و رسانه اتصال برای دسترسی به دیسک ها توسط یک سرور فقط یک بار اداره می شوند.

انواع سرور های کلاستر:

بر اساس اتصال node ها ، دستگاه ها می توانند کانفیگ و داده های کلاستر را ذخیره کنند. داده ها در منبعی به نام منبع quorum ذخیره می شوند و این منبع سهمیه شامل اطلاعات مربوط به مجموعه اطلاعات کانفیگ کلاستر و سوابق تغییرات در کانفیگ می باشد. سه نوع سرور کلاستری وجود دارد:

کلاستر دستگاه quorum واحد:

این نوع بیشتر از نوع کلاستری یا همان خوشه ای استفاده می شود که به عنوان کلاستر کروم استاندارد نیز شناخته می شود. در این نوع ، چندین node به یک یا چند آرایه دیسک کلاستر وصل می شوند. هر آرایه دیسک با یک بار فقط یک سرور مدیریت می شود و دارای منبع quorum است. این آرایه های دیسک کلاستر همچنین به عنوان ذخیره سازی کلاستر خوانده می شوند. در این مدل فقط یک کپی از داده های سهمیه در دستگاه ذخیره شده مشترک نگهداری و ذخیره می شود. همه node های موجود در کلاستر می توانند به داده های سهمیه دسترسی پیدا کنند اما منبع دیسک quorum فقط در یک node اجرا می شود.

کلاستر quorum لوکال:

کلاستر های لوکال اغلب برای توسعه برنامه های خوشه ای و هدف آزمایش استفاده می شود. به عنوان کلاستر تک گره نیز نامیده می شود و می تواند از منبع quorum لوکال که در یک دیسک سخت ذخیره می شود استفاده کند. نقطه ضعف اصلی این مدل این است که فقط یک node یا گره وجود دارد به طوری که در صورت بروز هرگونه خرابی ، کل گروه در دسترس نخواهد بود.

Majority Node Set Cluster:

هر گره یا node در کلاستر گره اکثریت یک نسخه از داده های کانفیگ کلاستر را حفظ می کند. داده های کانفیگ در سراسر گره ها سازگار خواهد بود. از آنجا که هر گره یک نسخه لوکال از سهمیه را حفظ می کند ، دستگاه ذخیره سازی مشترک لازم نیست. بنابراین ، این نوع کلاستر را می توان در یک محیط توزیع جغرافیایی مستقر کرد.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

ما را در شتابان هاست دنبال کنید.

خروج از نسخه موبایل