نماد سایت وبلاگ شتابان هاست

SOAP چیست و چه کاربردی دارد

SOAP پروتکل

SOAP مخفف (Simple Object Access Protocol) است. SOAP یک پروتکل پیام رسانی مبتنی بر XML برای تبادل اطلاعات بین رایانه است. این پروتکل و پروتکل مستقل زبان است. همچنین می تواند در انواع سیستم های پیام رسانی مورد استفاده قرار گیرد و از طریق انواع مختلفی از پروتکل های حمل و نقل قابل تحویل باشد ، تمرکز اولیه SOAP مکالمه رویه ای از راه دور است که از طریق HTTP حمل می شود. SOAP چارچوبی مانند DCOM ، CORBA و Java RMI را در اختیار عملکردهای مشابه SOAP قرار می دهد ، اما پیام های آن کاملاً با XML نوشته شده و بنابراین منحصر به فرد پلتفرم هستند.

مزایا و معایب:

SOAP بخشی جدایی ناپذیر از معماری سرویس گرا (SOA) و مشخصات خدمات وب مرتبط با SOA است. از آنجا که به فرستنده اجازه می دهد تا یک مسیر پیام را بر اساس سرویس های منطقی که باید در مسیر رسیدن به پیام مورد نظر خود ایجاد کند ، ایجاد کند ، این امکان را به شما می دهد تا اتصالات ایمن و سازگار ، کنترل دسترسی ، ارائه تحویل مطمئن و بازیابی خرابی را داشته باشید. و پشتیبانی از کشف خدمات پویا. تصور SOA بدون SOAP دشوار است.

پیام های SOAP در سطح بالایی در XML تعریف شده است ، اما بیشتر برنامه های SOAP از زبان تعریف خدمات وب (WSDL) استفاده می کنند ، که در XML تألیف شده است. ساختار XML SOAP باعث می شود برنامه هایی که انتظار دارند اطلاعات آنها به صورت XML تهیه شود ، مفید باشد و این واقعیت که SOAP می تواند بر روی انواع پروتکل های شبکه از جمله HTTP سوار شود ، به معنای آن است که به راحتی از طریق فایروال ها عبور می کند ، جایی که ممکن است پروتکل های دیگری نیز مورد نیاز باشد.

بزرگترین نقطه ضعف SOAP (و SOA در کل) این است که این پروتکل سنگین وزن برای معماری با وزن سنگین است. به نظر می رسد مفهوم پیام عبور از یک رشته گره برای پردازش توسط هر یک از پروتکل ها و مدل های معماری اتوبوس سرویس را برای نرم افزار مخلوط می کند ، و هیچ یک از این دو برای توسعه مبتنی بر میکروسرویس همانطور که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد ، بهینه نیستند.

API های SOAP:

SOAP پروتکل است که تقریباً همیشه در زمینه چارچوب خدمات وب / SOA استفاده می شود. به این ترتیب ، رابط برنامه نویسی برنامه (API) معمولاً توسط رابط سطح بالاتر برای SOA پنهان است. ابزارهای میان افزار SOA API تقریبا برای همه زبانهای برنامه نویسی مدرن وجود دارد و مایکروسافت انواع ابزارهای NET SOAP / SOA را ارائه می دهد.

SOAP در مقابل REST:

SOAP به گونه ای طراحی شده است که برنامه های یکپارچه سنتی را به صورت چند جزء توزیع کرده و بدون از بین بردن امنیت و کنترل ، به صورت چند جزئی توزیع کند. در مقابل ، REST مدلی از تعامل محاسباتی توزیع شده مبتنی بر پروتکل HTTP و نحوه پشتیبانی سرورهای وب از مشتریان است. REST بیش از HTTP پایه و اساس توسعه و ارتباطات میکروسرویس مدرن است. API های RESTful از درخواست HTTP برای داده های GET ، PUT ، POST و DELETE استفاده می کند.

REST / HTTP ساده ، انعطاف پذیر ، سبک وزن است و کمی فراتر از راهی برای تبادل اطلاعات است. SOAP می تواند بر روی HTTP نیز سوار شود ، اما عناصر مجموعه پیچیده ای از ابزارهای محاسباتی توزیع شده (Web Services و چارچوب SOA) و همچنین مؤلفه های برنامه را به هم متصل می کند ، و این بخشی از یک چارچوب سرویس گرا را تشکیل می دهد.

امیدواریم از این مقاله بهره لازم را برده و برای شما مفید بوده باشد. نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

ما را در شتابان هاست دنبال کنید.

خروج از نسخه موبایل