نماد سایت وبلاگ شتابان هاست

دستور Rmmod در لینوکس

دستور Rmmod در لینوکس

هسته لینوکس نرم افزاری است که دارای طراحی مدولار است. ماژول هسته یا اغلب به عنوان درایور شناخته می شود ، قطعه ای از کد است که عملکرد هسته را گسترش می دهد. ماژول ها می توانند به صورت ماژول های قابل لود یا درون هسته ساخته شوند. ماژول های قابل لود بدون نیاز به راه اندازی مجدد سیستم ، می توانند به صورت پویا در هسته در حال لود و آپلود باشند. در این مقاله ، ما در مورد چگونگی استفاده از دستور rmmod برای حذف ماژول ها از هسته لینوکس صحبت خواهیم کرد.

در ادامه با ما در شتابان هاست همراه باشید.

دستور Rmmod در لینوکس:

نحو عمومی دستور rmmod (حذف ماژول) به شرح زیر است:

rmmod [OPTIONS] MODULE_NAME...

در سیستم های مدرن لینوکس ، rmmod بخشی از kmod است ، یک باینری است که چندین برنامه را برای مدیریت ماژول های هسته لینوکس استفاده می کند.
فقط کاربرانی که دارای امتیاز sudo هستند می توانند ماژول ها را حذف کنند.

با دستور lsmod می توانید لیستی از تمام ماژول های لود شده روی سیستم خود را نگاه کنید. ماژول های هسته در فهرست / lib / modules / <kernel_version> ذخیره می شوند.

حذف ماژول با دستور rmmod بسیار ساده است. به سادگی دستوری را که به دنبال آن نام ماژول فراخوانی می شود فراخوانی کنید:

rmmod module_name

این دستور فقط در صورت بروز اشتباه پیامی را نشان می دهد. به عنوان مثال ، اگر ماژول دیگری از ماژول استفاده کند ، دستور چیزی مانند این را نشان می دهد:

rmmod: ERROR: Module module_name is in use by: module_name_2

برای نمایش اطلاعات مربوط به آنچه دستور انجام می دهد ، از گزینه -v (–verbose) استفاده کنید.

اگر می خواهید ماژولی را که استفاده می شود یا برای حذف طراحی نشده است حذف کنید ، با استفاده از گزینه -f (–verbose) دستور را فراخوانی کنید. استفاده از این گزینه بسیار خطرناک است زیرا می تواند باعث خرابی سیستم شود.

rmmod همچنین چندین ماژول را به عنوان آرگومان می پذیرد:

rmmod module_name1 module_name2

از لود ماژول هسته در زمان بوت جلوگیری کنید:

هنگامی که یک ماژول با استفاده از دستور rmmod حذف می شود ، ماژول تخلیه می شود تا زمانی که سیستم دوباره راه اندازی شود. در بوت بعدی سیستم ، ماژول برداشته شده لود می شود.

برای غیرفعال کردن دائمی ماژول هسته در زمان بوت ، یک پرونده .conf با هر نامی در داخل /etc/modprobe.d ایجاد کنید. نحو این است:

blacklist module_name

اگر می خواهید ماژول های اضافی را در لیست سیاه قرار دهید ، ماژول ها را در یک خط جدید مشخص کنید یا یک فایل .conf جدید ایجاد کنید.

جمع بندی:

از دستور rmmod برای حذف ماژول های هسته لینوکس استفاده می شود. به طور کلی ، بیشتر کاربران لینوکس از دستور modprobe -r به جای rmmod استفاده می کنند.
اگر سوالی دارید در صورت تمایل می توانید نظر دهید.

امیدوارم این مقاله براتون مفید بوده باشه.

ما رو تو شتابان هاست دنبال کنید.

خروج از نسخه موبایل