نماد سایت وبلاگ شتابان هاست

مقایسه سیستم های On-Premise و ابری

on-premise-vs-could

On-Premise چست؟

قبل از رایانش ابری، کسب‌وکارها مجبور بودند تمام زیرساخت‌های اساسی را برای نیازهای دیجیتال خود راه‌اندازی کنند. این به معنای نصب اتاق های سرور فیزیکی در مقر شرکت برای میزبانی وب سایت و برنامه های کاربردی آنها بود. راه‌حل‌های on-premise مدت‌هاست که پرهزینه و پیچیده بوده‌اند. به عنوان مثال، آنها به یک تیم بزرگ از کارکنان فناوری اطلاعات نیاز دارند تا حتی پس از راه اندازی آنها را نگهداری کنند. در نتیجه، کسب‌وکارهایی که به دنبال ایجاد حضور آنلاین هستند، عموماً یا بسیار تخصصی یا بسیار بزرگ بودند.

رایانش ابری چیست؟

ظهور محاسبات ابری در اواسط دهه ۲۰۰۰ آغاز شد، زمانی که شرکت هایی مانند گوگل و آمازون شروع به ارائه خدمات وب برای استخدام از مراکز داده بزرگ خود کردند. اکنون، سازمان‌ها می‌توانند برای استفاده از سرورهای یک شرکت خارجی «اشتراک» بپردازند. با ایجاد زیرساخت برای آنها، کسب‌وکارها می‌توانند به جای آن بر جنبه‌های داخلی مانند SEO و قیف‌های تبدیل تمرکز کنند.

با گذشت زمان، شرکت های بیشتری شروع به ارائه راه حل های خارجی برای طیف گسترده ای از سوله ها کردند. این به صنعت فروش به عنوان سرویس (SaaS) تبدیل شد، که به این معنی بود که کسب‌وکارها دیگر نیازی به راه‌اندازی زیرساخت دیجیتال داخلی ندارند. این روزها، شرکت های استارت آپی مجموعه گسترده ای از خدمات اشتراک را تنها با چند کلیک در دسترس خود دارند.

راه‌حل‌های On-Premise و ابری چگونه مقایسه می‌شوند؟

در حال حاضر شما باید ایده خوبی از مفهوم on-premise و ابری داشته باشید. شاید از خود بپرسید که چگونه این دو مدل در سال ۲۰۲۲ رو در روی هم قرار می گیرند؟ بخش بعدی برخی از مهمترین جنبه ها را با هم مقایسه می کند تا بتوانید خودتان تصمیم بگیرید.

هزینه اولیه:

هزینه اولیه برای ایجاد یک راه حل on-premise معمولاً بسیار بالا خواهد بود. این به این دلیل است که شما باید خودتان تمام زیرساخت‌های فناوری اطلاعات مربوطه را خریداری و نصب کنید. به همین دلیل، کسب‌وکارها معمولاً این راه‌حل‌ها را سرمایه‌گذاری می‌بینند که نیازهای آنها را طی چندین سال برآورده می‌کند.

در عوض، زیبایی رایانش ابری SaaS این است که هزینه اولیه نسبتاً بسیار کم است. کاربران فقط باید برای اولین ماه اشتراک هزینه بپردازند تا مزه آنچه را که ارائه می دهد را بچشند. و علاوه بر این، بسیاری از خدمات تخفیف ارائه می دهند تا مشتریان بلاتکلیف را برای امتحان کردن آنها ترغیب کنند.

زمان اجرا:

راه‌حل‌های فناوری اطلاعات on-premise اغلب زمان زیادی طول می‌کشد تا عملیاتی شوند. نه تنها باید منتظر تحویل تجهیزات باشید، بلکه باید کارکنان متخصص را برای پیکربندی صحیح آن آموزش دهید یا استخدام کنید.

برعکس، با رایانش ابری، این سرویس در حال حاضر قبل از اینکه هزینه آن را پرداخت کنید، در حال اجرا است. این بدان معناست که به محض شروع اشتراک، می‌توانید برنامه‌های مربوطه را دانلود و نصب کنید تا تقریباً بلافاصله شروع به کار کنید.

مقیاس پذیری:

وقتی صحبت از مقیاس‌پذیری به میان می‌آید، خدمات ابری انعطاف‌پذیری بی‌نظیری برای رشد ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، یک راه حل ارتباطی مبتنی بر ابر ممکن است به سازمان شما اجازه دهد تا صدها تماس را از طریق یک سیستم شماره گیر برق انجام دهد. اگر متوجه شدید که کافی نیست، می توانید به سادگی برنامه خود را ارتقا دهید و تا پایان روز با ظرفیت بالاتری اجرا کنید.

برای پیروی از این مثال، این انعطاف‌پذیری را با یک سیستم تلفن سنتی on-premise نخواهید داشت. این به این دلیل است که محدودیت های فیزیکی زیرساخت شما به زودی سازمان شما را محدود می کند. مطمئناً، ممکن است انتخاب کنید که آن را ارتقا دهید، اما این زمان و هزینه سرمایه بیشتری را می طلبد.

امنیت:

امنیت سایبری یکی از جنبه های مهم دنیای دیجیتال است. در واقع، تحقیقات به ما نشان می دهد که کسب و کارها از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ با افزایش ۳۱ درصدی حملات سایبری مواجه شده اند.

بنابراین کدام مدل به شما و مشتریانتان محافظت بهتری در برابر این حملات ارائه می دهد؟ راه‌حل‌های on-premise، گزینه امن‌تری هستند.

به عبارت ساده، on-premise به این معنی است که کارکنان فناوری اطلاعات شما به طور مستقیم به داده های شما دسترسی دارند و روی آنها کنترل دارند. نیازی به تکیه بر یک سرور ابری خارجی که ممکن است در برابر نفوذ و از دست دادن داده ها آسیب پذیر باشد، وجود ندارد. با این حال، به خاطر داشته باشید که یک سیستم داخلی فقط به همان اندازه ایمن است که شما می سازید. بنابراین، شما باید بار تعمیر و نگهداری را بپذیرید تا آن را ایمن و به درستی اجرا کنید.

برای کسانی که می‌خواهند مسیر ابری را طی کنند، باید مقررات لوکال حفاظت از داده‌ها را بررسی کنند تا از مطابقت قانونی خود اطمینان حاصل کنند. اگر اوضاع به طور غیرمنتظره ای اشتباه پیش برود، معمولاً حداقل به نوعی برنامه بازیابی اطلاعات دسترسی خواهید داشت.

هنوز نگران کاهش امنیت راه حل های مبتنی بر ابر هستید؟ خوب، شایان ذکر است که بسیاری از سرویس‌ها در حال حاضر بر اساس مدل «ابر خصوصی» کار می‌کنند. تحت این تنظیمات، داده های اختصاصی شما در یک سرور ابری جدا از سایر مشتریان سرویس ذخیره می شود. ممکن است پیاده سازی یک سیستم ابری خصوصی همراه با مراحل امنیتی اضافی مانند برنامه هایی مانند DocuSign را برای محافظت از داده های مشتریان خود در نظر بگیرید.

کارایی:

راه حل های on-premise همچنین می توانند در مورد کارایی سازمانی برتری داشته باشند. به عنوان مثال تأخیر کم دستگاه ها در یک شبکه لوکال را در نظر بگیرید که امکان انتقال سریع داده ها را فراهم می کند.

نکته مثبت دیگر این است که هرگز مجبور نخواهید بود برای اجرای برنامه های خود به عملکرد روان شرکای خارجی اعتماد کنید. اگر قرار بود سرویس‌های ابری شما با قطعی مواجه شوند، باید منتظر بمانید تا مشکل در پایان آنها حل شود تا دوباره آنلاین شوید. این می تواند به معنای ساعت ها ناامیدی و از دست دادن کارایی باشد.

سفارشی سازی:

به طور معمول، راه حل های on-premise آزادی بیشتری را برای سفارشی سازی ارائه می دهند. به جای پیروی از رویکرد کوکی برش سرویس های ابری، راه حل های on-premise به صورت سفارشی برای نیازهای خاص سازمان ساخته می شوند.

این به این معنا نیست که راه‌حل‌های ابری با کمبود گزینه‌های خلاقانه مواجه هستند. مطمئناً یک سرویس ابری خواهید یافت که نیازهای سازمان شما را برآورده کند. به عنوان مثال، ممکن است با ویژگی هایی مانند برنامه پست صوتی تصویری که پیام های صوتی را به متن قابل خواندن رونویسی می کند وسوسه شوید.

جمع بندی:

برای نتیجه‌گیری، استدلال‌های قانع‌کننده‌ای برای هر دو طرف در بحث on-premise در مقابل ابر وجود دارد. پاسخ به این سوال که کدام یک برای شما مناسب است تا حد زیادی به نیازهای خاص سازمان شما بستگی دارد. شرکت‌های بزرگ و مستقر همچنان ممکن است گزینه‌های قابلیت اطمینان، امنیت و سفارشی‌سازی مرتبط با راه‌حل‌های on-premise را ترجیح دهند.

از سوی دیگر، بیشتر کسب و کارهای نوپا هزینه اولیه پایین و زمان سریع برای پیاده سازی را به عنوان نقاط فروش مهم مدل سرویس ابری ارزش می دهند.

خروج از نسخه موبایل