نماد سایت وبلاگ شتابان هاست

mySQL Governor چیست و چه ویژگی هایی دارد

mySQL Governor چیست و چه ویژگی هایی دارد

شاید بیشتر شما با کلمه MySQL Governor مواجه شدید ولی وظیفه و ویژگی آن را نمی دانید. mySQL یک نوع سیستم مدیریت دیتابیس می باشد. ما در این مقاله به شما همراهان عزیز MySQL Governor چیست و ویژگی آن را معرفی می کنیم. ما را همراهی کنید.

MySQL چیست:

mySQL سیستم متن باز مدیریت دیتابیس است. از این سیستم مدیریت دیتابیس برای پیشرفت برنامه های نرم افزاری مبتنی بر وب استفاده میشود. یک کمپانی سوئدی بنام mySQL AB این سیستم مدیریت را ارائه کرده و پشتیبانی میکند.

امکانات و ویژگی ها mySQL:

امکانات و ویژگی های mySQL شامل دو نسخه متفاوت است :

  1. سرور متن باز mySQL
  2. سرور اختصاصی اینترپرایز.

MySQL Governor چیست:

نرم افزاری که برای مشاهده و محدود کردن استفاده mySQL یوزرهای موجود در سرور مورد استفاده قرار میگیرد mySQL Governor نام دارد. mySQL Governor از منابع برای نظارت بر روی هر اتفاقی که در mySQL رخ می دهد استفاده میکند.

mySQL Governor شامل چندین حالت عملیات بر اساس تنظیمات است.

در ادامه به این عملیات اشاره می کنیم.

انواع عملیات:

Off — Monitor Only:

در این حالت mySQL Governor دسترسی مشتریان را قطع نمیکند ولی این اجازه را به ما می دهد که میزان استفاده مشتری از mySQL را در لحظه زیر نظر داشته باشیم. این عملیات به شما کمک میکند تا از اتفاقاتی که رخ می دهد آگاه باشید.

عملیات محدود کردن LVE برای مشتریان:

زمانی که یک مشتری و یا کاربر به محدوده تعریف شده در mySQL Governor می رسد با استفاده از LVE می توان دسترسی آن کاربر را محدودتر و یا قطع کرد. این مساله نشان می دهد وقتی بطور مثال ۵ کاربر بطور همزمان مسدود شده باشند تمامی فعالیت هایی که برای کابران مسدود شده در LVE انجام می پذیرد یکسان است. زمانی که تعداد مشتریان مسدود شده افزایش یابد منابع کمتری برای آن ها فراهم خواهد شد.

Abusers:

در این حالت زمانی که کابر یا کاربران از محدوده تعریف شده در mySQL Governor بگذرند تمامی فعالیت آن ها در LVE مسدود شده و قطع می شود. این حالت زمانی کمک می کند که سایت هنوز سریع است اما mySQL برای یک مشتری بخصوص کند است. استفاده بیشتر از محدوده تعیین شده سبب می شود تا LVE توسط پردازش های PHP به اشتراک گذاشته شود. همچنین پردازش های PHP نیز مورد حمله قرار خواهند گرفت که موجب ارسال تعداد کمتری از درخواست ها به mySQL می شود و این نیازمند یک فایل dbuser-map است.

all – used to run queries  inside user’s LVE:

در اینجا نیازی به حد تقسیم برای mySQL نیست. بر اساس آینده ما باید از این روش به عنوان روش اصلی برای کنترل عملیات mySQL Governor استفاده کنیم. مزیت اصلی این روش این است که محدودیت بطور همزمان برای PHP و mySQL اجرای می شود و از هرگونه مشکل جلوگیری میکند. این روش نیازمند فایل dbuser-map است.

اگر یک فایل dbuser-map روی سرور وجود نداشته باشد حالت ” abusers ” از  ” single “ تقلید میکند.

در حالت ” abusers ” و ” single “ زمانی که یک کاربر مسدود می شود فعالیت آن کاربر تا زمانی که بیشتر از حد مجاز در حال استفاده است کاهش میابد. بعد از آن وقتی که کاربر کمتر استفاده میکند  ما این زمان را داریم که عملیاتی که لازم است را انجام دهیم.

امکانات و ویژگی های mySQL Governor:

  1. محدودیت های پایدار و ساده که بخشی از محدودیت های LVE شمرده می شود
  2. تشخیص خودکار و از بین بردن کوئری های تکراری و بلند مدت
  3. MySQL 5.1 – ۵٫۷ support
  4. MariaDB 5.x and 10.x support

 

آموزش نصب mySQL Governor:

نصب mySQL Governor شامل دو مرحله است :

  1. نصب خود governor-MySQL
  2. انتقال به بسته های MySQL ارائه شده با سیستم عامل CloudLinux
yum install governor-MySQL
/usr/share/lve/dbgovernor/mysqlgovernor.py --install

نصب mySQL Governor شامل چندین حالت عملیاتی است:  monitor only –  هر مشتری را برای رسیدن به محدودیت های خود در یک LVE از پیش تعیین شده تنظیم می کند. وقتی که mySQL Governor دسترسی به حالت پیش فرض کار را محدود می کند همیشه کوئری های mySQL را در یوزرهای LVE تنظیم کنید.

برای تائید محدودیت های mySQL Governor از دستور ‘dbctl list’ استفاده کنید. دراین حالت ما میتوانیم به CPU کاربر دسترسی داشته باشیم و محدودیت های جدیدی اعمال کنیم. هر محدوده از چهار مقدار برای بازه های زمانی مختلف تشکیل شده است. این بازه های زمانی می توانند ۱ دقیقه، ۱۵ دقیقه، ۱ساعت و یا یکروز باشند.

ما می توانیم میزان مصرف mySQL را با ابزار  ‘debtor’ زیرنظر داشته باشیم. ابزار ‘debtor’ برای کانفینگ mySQL Goveror kdhc hsj ضروری است. به عنوان مثال برای اصلاح CPU و مقادیر خوانده شده برای کاربر فرضی usertest1 باید دستور زیر اجرا شود:

dbctl set usertest1 --cpu=150,100,70,50 --read=2048,1500,1000,800

اکنون محدودیت ها را با لیست dbctl بررسی می کنیم:

dbctl list | grep usertest1

مدیر یا ادمین می تواند هر کاربر را با دستور ‘dbctl restrict username’ محدود کند.

وقتی کوئری های مشتری از حد مجاز عبور کند توسط mySQL Governor محدود میشود. لیست این نوع از کاربران را می توان از دستور ‘dbctl list-restricted’ جمع آوری کرد. مدیر یا ادمین با استفاده از این برنامه مدیریت دیتابیس میتواند هر مشتری و یا کاربر را با دستور ‘dbctl unrestricted’ آنبلاک کند و از مسدودیت رها کند. همچنین مدیر یا ادمین میتواند با استفاده از دستور ‘dbctl ignore username’ به هر کاربر اطمینان خاطر بدهد و از او محافظت کند.

امیدوارم از مقاله mySQL Governor چیست بهره لازم را برده و برای شما مفید بوده باشد.

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. ما را در شتابان هاست دنبال کنید.

خروج از نسخه موبایل