نماد سایت وبلاگ شتابان هاست

نحوه استفاده از دستور sudo در لینوکس

نحوه استفاده از دستور sudo در لینوکس

sudo یکی از مهمترین دستورات لینوکس است ، بنابراین یکی از اولین دستوراتی است که هر کاربر لینوکس باید نحوه استفاده را بیاموزد. توزیع های مدرن لینوکس می توانند یک محیط کار را فراهم کنند که به راحتی به عنوان ویندوز یا macOS حرکت کند. در اين مقاله نحوه استفاده از دستور sudo در لینوکس را آموزش خواهيم داد. با ما در شتابان هاست همراه باشيد

دستور sudo چیست؟

sudo دستوری است که كاربرد آن مقابله با مشکلات مجوز در لینوکس است. هنگامي كه در انتها یک دستور اجرا كرديد ، یک پیام خطایی مشاهده خواهيد كرد؛ اين خطا نشان دهنده اين است كه شما اجازه اجرای آن دستور را ندارید ، سریعترین راه حل مسئله ، sudo است. برای اجرای دستور sudo ، باید رمزعبور خود را وارد کنید. حساب کاربری شما و همچنین مجوز استفاده از sudo را داشته باشد. اگر اینگونه نباشد ، شما باید پرونده پیکربندی sudoers را تغییر دهید تا به خودتان اجازه دهید یا از سرپرست سیستم بخواهید در صورت عدم اجازه ، این کار را انجام دهد.

چه زمانی باید از دستور sudo استفاده کنیم؟

هنگام استفاده در لینوکس ، می توانید یک دستور را وارد کرده و یک پیام خطای رد شده را دریافت کنید. راه حل های مختلفی برای آن مشکل وجود دارد ، مانند انتقال به سوپر موتور ، اما ساده ترین کار این است که دوباره دستور را با sudo به منبع وصل کنید.

یک نمونه از دستوراتی که معمولاً برای کار کردن نیاز به sudo دارد:

در این مثال ، شما به راحتی می توانید sudo را به دستور ناموفق اضافه کنید:

sudo apt-get install libreoffice

ورود با اين دستور باعث می شود که دستور به عنوان superuser اجرا شده و از مشکلات مجوزهای خود خلاص شوید:

ممکن است لینوکس از شما بخواهد قبل از اجرای دستور sudo رمز ورود خود را وارد کنید ، در این صورت شما رمز ورود را برای حساب خود وارد می کنید و Enter را فشار دهید.

نحوه استفاده از گزینه های دیگر sudo:

اکثر کاربران هرگز نیازی به استفاده از دستور sudo فراتر از سناریوی اصلی که در بالا ذکر شده ندارند. با این وجود گزینه های زیادی وجود دارد که می توانید به دستور sudo اضافه کنید.

در اینجا مهمترین گزینه های sudo و آنچه انجام می دهند آمده است:

گزینه -h: تایپ sudo -h صفحه مفیدی از اطلاعات در مورد همه گزینه های sudo و آنچه انجام می دهند را ارائه می دهد.

گزینه -u: تایپ کردن نام کاربری sudo -u ، دستور بعدی را به عنوان کاربر مشخص شده به جای خود اجرا می کند.
گزینه -k: با تایپ sudo -k بازنشانی زمانی شما مجدد تنظیم شده و اعتبار خود را فاقد اعتبار می کنید. دفعه بعدی که sudo استفاده می شود ، یک رمزعبور را سریع اجرا می کند.

گزینه -v: تایپ sudo -v باعث می شود تا زمان تایپ شما به روز شود و مدت زمان وقفه خود را به مدت پنج دقیقه یا مدت زمان مشخص شده در پرونده sudoers تمدید کند.

گزینه -s: تایپ کردنs- پوسته جدیدی را که توسط متغیر محیط یا در گذر پرونده مشخص شده است ، راه اندازی می کند. اگر بخواهید دستورات زیادی را به عنوان root اجرا کنید ، مفید است اما نمی خواهید از دستور su استفاده کنید.
گزینه -l: با تایپ sudo -l لیستی از دستوراتی که کاربر فعلی مجاز به استفاده از آن است را چاپ می کند و لیستی از دستوراتی که ممنوع است ، می باشد.

چگونه sudo را نصب کنیم

بسته به توزیع لینوکس شما ، ممکن است متوجه شوید که sudo به طور پیش فرض نصب نشده است. وقتی این اتفاق بیفتد ، پیام خطایی مانند این را مشاهده خواهید کرد:

sudo command not found.

اگر این پیام را دریافت کنید ، دیگر نمی توانید از sudo استفاده کنید. راه حل نصب sudo است ، این فرایندی است که بسته به نوع توزیع لینوکس که استفاده می کنید متفاوت است. ما به شما نحوه نصب sudo در چهار مورد از محبوب ترین توزیع های لینوکس را در اینجا نشان خواهیم داد.

برای نصب sudo اگر از اوبونتو یا دبیان استفاده می کنید ، این دستور را وارد کنید:

apt-get install sudo

برای نصب sudo اگر از CentOS یا Fedora استفاده می کنید ، این دستور را وارد کنید:

yum install sudo

از آنجا که sudo به گونه ای طراحی شده است که به کاربران عادی اجازه می دهد به عنوان superuser عمل کنند ، باید راهی برای تعیین اینکه کاربران یک سیستم به آن دسترسی دارند وجود داشته باشد. برای تحقق این هدف ، لینوکس از پرونده sudoers استفاده می کند ، این فقط یک پرونده است که مشخص می کند کاربران مجاز به استفاده از sudo هستند.

اضافه کردن خود به پرونده sudoers بسته به توزیع لینوکس شما کمی متفاوت است. برای افزودن خود در Debian ، اوبونتو و سایر توزیع های مشابه ، یک پنجره در پايان باز کرده و وارد کنید:

usermod -aG sudo username

نام کاربری خود را با نام کاربری واقعی که می خواهید به پرونده sudoers اضافه کنید ، جایگزین کنید و به آن نام کاربری دسترسی پیدا کنید.

برای افزودن خود در CentOS یا Fedora ، یک پنجره را باز کرده و وارد کنید:

usermod -aG wheel username

نام کاربری خود را با نام کاربری که می خواهید به پرونده sudoers اضافه کنید ، جایگزین کنید و به sudo دسترسی پیدا می کند. ما را در شتابان هاست دنبال كنيد.

 

خروج از نسخه موبایل