نماد سایت وبلاگ شتابان هاست

نحوه نصب Memcached در اوبونتو ۲۰٫۰۴

نحوه نصب Memcached در اوبونتو 20.04

Memcached یک سیستم ذخیره سازی و اپن‌سورس است که با کاهش لود دیتابیس سرعت دسترسی به وب‌سایت‌های داینامیک یا برنامه‌ها را افزایش می‌دهد. Memcached یک سامانه حافظه پنهان توزیع‌شده است. این نرم افزار برای انجام عملیات ذخیره سازی روی سرورهای وب سایت های Dynamic است که باعث استفاده بهتر و بهینه تر از منابع خواهد شد. به طور معمول، از آن به عنوان یک سیستم حافظه کش برای سرعت بخشیدن به برنامه ها با ذخیره اشیاء مختلف از نتایج مکالمه های دیتابیس استفاده می شود. این سامانه معمولاً برای افزایش سرعت وب‌سایت‌های استفاده کننده از دیتابیس، با استفاده از ذخیره داده‌ها و اشیا در حافظه اصلی (RAM) برای کاهش تعداد دفعات خواندن داده از منبع داده خارجی (برای نمونه دیتابیس) به کار می‌رود. این نرم افزار در سال ۲۰۰۳ توسط «برد فیتزپاتریک» برای استفاده در لایوجورنال توسعه داده شد. در این مقاله با ما همراه باشید تا شما عزیزان را با نحوه نصب Memcached در اوبونتو ۲۰٫۰۴ آشنا کنیم.

نصب Memcached :

بسته memcached در مخازن پیش‌فرض اوبونتو ۲۰٫۰۴ گنجانده شده است. برای نصب آن، دستور زیر را به عنوان root یا کاربر با امتیازات sudo وارد کنید:

sudo apt updatesudo apt install memcached libmemcached-tools

بسته libmemcached-tools ابزارهای خط فرمان را ارائه می دهد که می توانید از آنها برای مدیریت سرور memcached استفاده کنید. پس از اتمام نصب، سرویس memcached به طور خودکار شروع می شود. برای بررسی وضعیت سرویس، دستور زیر را وارد کنید:

sudo systemctl status memcached

خروجی چیزی شبیه به دستور زیر خواهد بود:

memcached.service - memcached daemon
     Loaded: loaded (/lib/systemd/system/memcached.service; enabled; vendor preset: enabled)
     Active: active (running) since Mon 2020-07-13 19:32:01 UTC; 23s ago

شما memcached را روی سرور اوبونتو ۲۰٫۰۴ خود نصب کرده اید و می توانید شروع به استفاده از آن کنید.

کانفیگ Memcached :

Memcached را می توان با ویرایش فایل /etc/memcached.conf کانفیگ کرد. به طور پیش فرض، memcached تنظیم شده است که فقط در localhost فراخوانی می شود. تنظیمات کانفیگ پیش فرض برای اکثر کاربران کافی است.

دسترسی Remote :

اگر کلاینت متصل به memcached روی همان میزبان اجرا می شود، نباید اجازه دسترسی ریموت را بدهید. هنگامی که به درستی کانفیگ نشده باشد، از memcached می توان برای انجام distributed denial-of-service (DDoS) attack استفاده کرد. برای اجازه دسترسی ریموت به سرور memcached، باید فایروال را کانفیگ کنید و پورت UDP 11211 memcached را فقط از کلاینت های مورد اعتماد باز کنید. در مثال زیر فرض می شود که می خواهید از طریق یک شبکه خصوصی به سرور memcached متصل شوید. IP سرور ۱۹۲٫۱۶۸٫۱۰۰٫۲۰ و آدرس IP مشتری ۱۹۲٫۱۶۸٫۱۰۰٫۳۰ است. اولین قدم این است که کانفیگ memcached را ویرایش کنید و سرویس را برای فراخوانی در رابط شبکه خصوصی سرور تنظیم کنید. برای انجام این کار، فایل کانفیگ memcached.conf را باز کنید:

sudo nano /etc/memcached.conf

خطی را که با -l 127.0.0.1 شروع می شود پیدا کنید و آدرس IP سرور ۱۹۲٫۱۶۸٫۱۰۰٫۲۰ را جایگزین ۱۲۷٫۰٫۰٫۱ کنید:

-l 192.168.100.20

برای اعمال تغییرات، سرویس Memcached را مجددا راه اندازی کنید:

sudo systemctl restart memcached

پس از کانفیگ سرویس، مرحله بعدی باز کردن پورت memcached در فایروال است:

sudo ufw allow from 192.168.100.30 to any port 11211

اتصال به Memcached :

پیاده سازی های زیادی از کلاینت های memcached برای زبان های برنامه نویسی مختلف نوشته شده است.

PHP :

برای استفاده از Memcached به عنوان یک دیتابیس ذخیره سازی برای برنامه های PHP خود مانند WordPress، Drupal، Joomla یا Magento، باید php-memcached را نصب کنید:

sudo apt install php-memcached

Python :

چندین کتابخانه پایتون برای تعامل با memcache وجود دارد. می توانید کتابخانه مورد نظر خود را با استفاده از pip نصب کنید:

pip install pymemcache
pip install python-memcached

جمع بندی :

ما به شما نشان دادیم که چگونه Memcached را در اوبونتو ۲۰٫۰۴ نصب کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع، می توانید Memcached Wiki را بخوانید.

امیدواریم مطالب مورد پسند بوده و از آن بهره لازم را برده باشید. خوشحال میشویم نظرات و سوالات خود را در قسمت دیدگاه به اشتراک بگذارید و ما را در شتابان هاست همراهی کنید.😊

خروج از نسخه موبایل