نماد سایت وبلاگ شتابان هاست

نحوه ایجاد کاربر Sudo در CentOS

دستور sudo تکنیکی برای مجوزهای administrative به کاربران قابل اعتماد به سیستم لینوکس بدون به اشتراک گذاشتن رمزعبور کاربر root ارائه می دهد. هنگامی که کاربران اجازه این تکنیک را می دهند قبل از دستور administrative با sudo از آنها خواسته می شود رمزعبور خود را تهیه کنند. پس از ورود ، و فرض اسنکه دستور مجاز است ، دستور administrative به گونه ای انجام می شود که گویی توسط کاربر root انجام می شود.

در این مقاله نحوه ایجاد یک حساب کاربری عادی جدید با امتیازات sudo در سیستم CentOS را بدون نیاز به تغییر فایل sudoers سیستم نشان می دهیم. پس از اعطای دسترسی به sudo ، می توانید از دستور sudo برای اجرای دستورات administrative بدون ورود به حساب root کاربر استفاده کنید.

در ادامه با ما در شتابان هاست همراه باشید.

یک کاربر sudo جدید در CentOS ایجاد کنید:

به عنوان کاربر اصلی به سیستم CentOS خود وارد شوید.

ssh root@server_ip_address

با استفاده از دستور useradd یک حساب کاربری عادی ایجاد کنید ، گزینه -m به معنای ایجاد فهرست خانه کاربر در صورت وجود نیست ، -s برنامه پوسته ورود کاربر جدید (که در این حالت / bin / bash است) را تعریف می کند. و -c نظری را تعریف می کند که نشان می دهد این یک حساب کاربری administrative است.

useradd -m -s /bin/bash -c "Administrator" shetabanhost

shetabanhost را با نام کاربری که می خواهید ایجاد کنید جایگزین کنید.

با استفاده از دستور passwd یک رمز عبور برای حساب کاربری تازه ایجاد شده تنظیم کنید (به یاد داشته باشید که یک رمزعبور قوی را تنظیم کنید).

passwd shetabanhost

در ادامه:

در کلیه توزیع های لینوکس که به خانواده RHEL تعلق دارد ، فقط کاربران گروه wheel group می توانند یک دستور را با sudo اجرا کنند. بنابراین ، در مرحله بعدی ، با استفاده از دستور usermod ، کاربر جدید shetabanhost را به wheel group اضافه کنید. در اینجا ، پرچم -a به معنای اضافه کردن کاربر به یک گروه تکمیلی است و -G گروه را مشخص می کند.

usermod -aG wheel shetabanhost

با استفاده از دستور su برای جابجایی به حساب کاربری جدید ، دسترسی به sudo را در حساب کاربری تازه ایجاد شده آزمایش کنید و همچنین تأیید کنید که کاربر در wheel group قرار دارد.

su - shetabanhost
groups

اکنون دستور whoami command را با آمادگی “sudo” به دستوری که می خواهید با امتیازات administrative اجرا کنید ، اجرا کنید.

whoami

از آنجا که این اولین بار است که از این حساب sudo را اجرا می کنید ، پیام بنر نشان داده می شود. همچنین از شما خواسته می شود رمز ورود به حساب کاربری خود را وارد کنید. اگر sudo درست پیکربندی شده باشد ، خروجی دستور whoami فوق root را نشان می دهد.

همچنین می توانید محتویات فهرست /root را با استفاده از دستور ls لیست کنید ، که معمولاً فقط برای کاربر root قابل دسترسی است.

sudo ls -la /root

در این مقاله ، ما توضیح دادیم چگونه می توان یک حساب کاربری عادی جدید با امتیازات sudo در سیستم CentOS ایجاد کرد.

امیدوارم این مقاله براتون مفید بوده باشه.

ما رو تو شتابان هاست دنبال کنید. 🙂

خروج از نسخه موبایل