نماد سایت وبلاگ شتابان هاست

NVMe در مقابل SATA چه تفاوتی دارند و کدام یک سریعتر است؟

NVMe یا (Non-Volatile Memory Express) یک پروتکل رابط است که بخصوص برای Solid State Drives یا (SSD) ساخته شده است. NVMe با PCI Express یا (PCIe) برای انتقال داده به SSD استفاده می کند. NVMe امکان ذخیره سازی سریع در SSD های رایانه ای را فراهم می کند و پیشرفتی در رابط های قدیمی تر مربوط به Hard Disk Drive یا (HDD) مانند SATA و SAS محسوب می شود. تنها دلیل استفاده از SATA و SAS تا همین اواخر در کنار SSD در رایانه ها این است که از هارددیسک های کندتر به عنوان ذخیره سازی با ظرفیت زیاد در رایانه ها استفاده می باشد.

به طور رسمی ، NVMe “رابط کنترل کننده مقیاس پذیر بهینه طراحی شده برای پاسخگویی به نیازهای سیستم های Enterprise ، Data Center و Client است که از درایوهای حالت جامد مبتنی بر PCI Express یا (PCIe) استفاده می کند.”

در ادامه با ما در شتابان هاست همراه باشید.

NVMe در مقابل SATA چه تفاوتی دارند و کدام یک سریعتر است؟

SSD ها با دسترسی سریعتر از طریق استاندارد PCIe دارای مزیت مشخصی هستند. NVMe از ابتدا به عنوان روشی جدید برای دستیابی کارآمد به دستگاههای ذخیره سازی که بطور خاص با فلش ساخته شده اند ساخته شده است. NVMe رابط سریع تری را برای افزایش سرعت هایی که SSD ها قادر به آن هستند ، امکان پذیر می کند.

از آنجا که SSD ها شروع به جایگزینی HDD کندتر در رایانه ها به عنوان ذخیره سازی اولیه کردند ، برای استفاده از قابلیت سرعت سریع تر ، رابط جدیدی لازم بود.

SSD در حال حاضر منبع اصلی ذخیره سازی تلفن های هوشمند و تبلت ها است. SSD ها در حال حاضر از هارددیسکها گران تر هستند و اغلب به عنوان حافظه نهان همراه با HDD ها برای سرعت بخشیدن به سیستم های رایانه ای مورد استفاده قرار می گیرند. SSD ها هیچ قسمت متحرک ندارند و از بسیاری جهات سخت تر از HDD ها هستند.

مشخصات استاندارد NVMe در nvmexpress.org موجود است. رابط های جایگزین SSD (برای جایگزین کردن هارددیسک در رایانه های شخصی) ATA (SATA) ، mSATA یا PCIe هستند. (برای PCIe ، رابط PCIe داخلی ممکن است مورد استفاده قرار گیرد اگر SSD در یک مدار باشد که می تواند به داخل شکاف PCIe در مادربرد وصل شود.)

در ادامه:

SSD های مبتنی بر NVMe از PCIe برای ایجاد کاهش تأخیر نسبت به SSD استفاده می کنند. فاکتورهایی که پروتکل NVMe از آن استفاده می کند باید به نوعی به PCIe درون کامپیوتر متصل شود. تا به امروز ، اتصالات NVMe را می توان از طریق کارت توسعه PCIe ، کانکتور U.2 2.5 اینچی یا فاکتور شکل کوچک M.2 انجام داد. به نظر می رسد سازندگان SSD در حال انتقال به PCIe هستند که بیشتر آنها از اتصال M.2 ، a.k.a استفاده می کنند. “فاکتور بعدی فرم تولید”.

جمع بندی:

در صورت کلی NVMe ها سریع تر از SSD ها هستند ولی این به این معنا نیست که SSD ها کند هستند.

اگر راجع کاربری صحبت کنیم امروزه با توجه به قیمت و کارایی SSD ها بهترین انتخاب برای کامپیوتر های شخصی و لپ تاپ ها هستند. اما NVMe ها مناسب دیتا سنتر ها و سرور ها هستند.

امیدوارم این مقاله براتون مفید بوده باشه.

ما رو تو شتابان هاست دنبال کنید. 🙂

خروج از نسخه موبایل