نماد سایت وبلاگ شتابان هاست

چرخه حیات یک دامنه

چرخه حیات یک دامنه

چرخه حیات یک دامنه

در بسیاری از مواقع سوالاتی از قبیل مدت انقضا یا تعلیق دامنه، یا اینکه دامنه کی آزاد می شود و… توسط کاربران مطرح می شود که تصمیم داریم در این مطلب این مسئله را بصورت شرح دهیم تا با چرخه حیات یک دامنه آشنا شوید.

قوانین مربوط به دامنه ها توسط سازمان جهانی ICANN تهیه و اجرایی می شوند. بدین معنیست که هیچ ثبت کننده ای (Registrar) و هیچ نماینده فروشی (Reseller) قادر به تغییر این قوانین نبوده و بصورت خودکار اعمال می شوند. البته در مورد پسوند های مختلف بین المللی و ملی این قوانین اندکی متفاوت می باشند. اما سعی شده در تمامی پسوندها قوانین مربوطه بسیار نزدیک به هم با اختلاف چند روزه یکسان اعمال گردد.

مفهوم چرخه حیات یک دامنه

هر دامنه از زمان آزاد بودن، تا دوباره آزاد شدن، دوره ای را مطابق تصویر فوق طی می کتد که به آن چرخه حیات دامنه می گویند. این دوره شامل مراحل زیر می گردد:

دوره فعال بودن دامنه:

یک دامنه پس از ثبت می تواند بمدت ۱ الی ۱۰ ساله ثبت شود و تحت مالکیت خریدار قرار میگیرد. در طی این دوره هیچ شخص دیگری نمی تواند دامنه ی ثبت شده را به نام خودش ثبت کند. مگر اینکه به پنل کنترل دامنه دسترسی داشته باشد و مشخصات آن را به نام خودش تغییر دهد یا اینکه با در دست گرفتن کد انتقال دامنه آن را به رجیسترار دیگری منتقل نماید.

در این چرخه پس از تمدید مجدد دامنه همواره در حالت فعال باقی می ماند.

دوره منقضی ماندن دامنه

در این دوره دامنه مدکور چنانچه از مهلت تمدید آن گذشته باشد، با توجه به نوع پسوند آن بین ۰ الی ۳۵ روز همچنان در مالکیت صاحب قبلی آن است و کسی نمی تواند آن را ثبت کند. و مالک آن می تواند در طی این مدت جهت تمدید آن اقدام نماید. بعضی از رجیسترارها در دوره منقضی دامنه را غیر فعال می کنند اما بعضی دیگر خیر.

دوره بازخرید دامنه

در این دوره نیز که طبق قوانین چرخه حیات یک دامنه، ۳۰ روز تعیین شده، علیرغم مالکیت شخص قبلی و امکان تمدید مجدد، یک هزینه مازاد بعنوان جریمه نیز جهت باز شدن قفل دامنه دریافت میگردد. همچنین در این مرحله نیز دامنه نمیتواند توسط اشخاص دیگری ثبت گردد.

دوره حذف دامنه

این دوره که برای دامنه های بین المللی مانند com, net, org, info و… به مدت ۵ روز در نظر گرفته شده، چه مالک قبلی و چه افراد جدید، امکان ثبت آن را ندارند. و دامنه به لیست حذف اضافه شده و پس از طی این ۵ روز، بلافاصله حذف و جهت ثبت مجدد آزاد میگردد.

بصورت کلی  چرخه حیات یک دامنه در صورت تمدید نشدن ۷۰ الی ۸۰ روز است سپس آزاد می گردد.

در خصوص دامنه IR نیز وضعیت به همین شکل است. جهت شفاف سازی این موضوع توضیح بیشتری نمی دهیم و توجه شما را به شکل زیر جلب می کنیم.

امیدواریم این مقاله کوتاه پاسخگوی سوالات شما در خصوص عمر دامنه و زمان آزاد شدن دامنه باشد. چنانچه نیاز به توضیح بیشتری دارید در بخش نظرات مطرح نمایید با کمال میل پاسخگو خواهیم بود.

 

خروج از نسخه موبایل